Botigues locals: benvingudes al món digital!

Google. Amazon. Facebook. Instagram. Youtube. TikTok. Analytics. AdWords. SEO. SEM. HTML. CSS. Què? Ja s’ha esgotat el temps de demanar-nos què signifiquen tots aquests mots, i encara vull afegir si m’ho permeteu WooCommerce, Magento i Prestashop. Sí, el futur és al món en línia. És el moment de fer el salt i adaptar-nos definitivament a les noves tecnologies.

Recorrent el tema de moda, el Covid-19, aquests mesos d’hibernació obligatòria ens han donat molt de temps per a pensar sobre el nostre futur present. Segurament molts de personatges pintorescs de la gran ciutat han decidit que els pròxims anys de la seva vida se’ls volen passar entre natura, mentre que d’altres han arribat a la conclusió que el teletreball és una invenció del mateix dimoni. Però, i el comerç? I encara més específicament: i els comerços del Ripollès? ¿Què ha passat amb totes aquelles botigues tradicionals que dia rere dia apujaven les seves persianes i sabien que avui vindria l’Amparo a comprar formatge o que a en Jaume ja li tocaria passar-se la moto? Doncs bé, al comerç tradicional li ha arribat l’hora de transformar-se. Però no una metamorfosi cap a una modernitat allunyada de les arrels. No, això mai! Cal que aquelles persones que encara no ens coneixen siguin capaces de respirar la nostra essència, la nostra manera de fer i la complicitat amb la nostra clientela.

Segurament que aquestes setmanes us han demanat si ja teniu botiga a internet, si ja us heu fet el compte a Instagram, qui us porta les xarxes socials, cada quan publiqueu les fotos, que com funciona això de l’Instagram Shopping (què és l’Instagram Shopping?), i quants diners cal gastar-se en la promoció, i, i, i. Amb paciència. Si sou nous, benvinguts al món en línia! Si ja teníeu perfils a les xarxes socials, recupereu la contrasenya que ara toca posar-se a treballar.

Primer de tot heu de saber que totes les xarxes socials són els aparadors de les vostres botigues cap a un món que encara no us coneix, però que té ganes de saludar-vos. Cal que la vostra imatge corporativa vagi en línia amb el vostre comerç, el proper pas serà que estigui d’acord amb la vostra identitat corporativa, però això ja ho explicaré en un altre article.

I què és la imatge corporativa? Serà el conjunt de logotips, colors i tipografies que utilitzareu, i to amb el que us comunicareu amb als vostres usuaris. Un cop tingueu clar aquests conceptes, us plantejo les següents tasques/recomanacions:

  1. Creeu els perfils que realment fareu servir. Podeu començar per Instagram i Facebook, que són els més utilitzats i depenen de la mateixa empresa.
  2. Utilitzeu directament comptes d’empresa i no els personals. Aquest comptes tenen eines per a fer el seguiment estatístic de la interacció dels vostres seguidors: publicacions que han agradat més, edat i sexe dels seguidors, hores i dies de la setmana en què la interacció ha estat més elevada, etc. A més es poden patrocinar campanyes.
  3. Poseu-vos un nom d’usuari d’acord amb el nom del vostre comerç. Per exemple, si la vostra botiga es diu ‘Bio Julivert’ intenteu anomenar-vos talment, i res de coses estranyes del tipus ‘ecobotiga amiga verda’. Defugiu de guions, punts o números que no us representin.
  4. El contingut ha de ser propi i amb relació als vostres productes. Recordeu que les fotografies de Google tenen drets intel·lectuals. Tampoc no és recomanable que publiqueu les coses gracioses que trobeu per la xarxa o us passen per WhatsApp.
  5. Programeu un calendari flexible de publicacions. És a dir, marqueu quantes imatges o vídeos voleu publicar a la setmana i centreu-vos en això. No cal que publiqueu continguts cada dia, però sí que el que publiqueu sigui d’interès per als vostres seguidors.
  6. Feu comunitat. No és el mateix tenir seguidors que tenir comunitat. La comunitat serà el conjunt d’usuaris amb els que tindreu relació. Recordeu que si a vosaltres us agrada que us enviïn missatges o us facin comentaris, als vostres seguidors també, però sense fer contingut brossa (spam).

I ara, sobre tenir o no tenir web, crear-vos o no una botiga virtual, us aconsello el següent: és important tenir un web on doneu informació sobre el vostre comerç, qui sou, on sou, el vostre contacte i la vostra història. No cal que sigui un web complicat, el bon gust i la creativitat poden anar de la mà de la senzillesa. Però, i què passa amb les botigues electròniques? En aquest punt us diria que us plantegéssiu opcions més enllà de crear-vos un comerç electrònic exclusivament per a vosaltres, perquè us serà molt difícil donar-lo a conèixer i rendibilitzar la despesa que us suposarà. I aleshores? Feu unió. Actualment al Ripollès hi ha un mercat web, Respira de Compres al Ripollès, que aglutina molts de comerços i soluciona molt bé el cost del TPV virtual. Sigueu tafaners i informeu-vos-en.

Quines ganes que tinc de veure totes les vostres botigues al món en línia, al meu món! Espero que aquestes recomanacions us hagin estat útils, i acabo dient-vos que us ho agafeu amb moltes ganes i amb paciència, que el futur us dona la benvinguda!

comerç, màrqueting, web, xarxes socials,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>