Pantalles i adolescents a la família (II): pautes

En la primera part de Pantalles i adolescents a la família, publicat a l’edició 248 de la Tira, fèiem una reflexió sobre la necessitat d’establir unes pautes de funcionament que portin a millorar les relacions i a evitar friccions pel mal ús de dispositius. En les següents línies us oferim unes pautes genèriques que us poden ser d’utilitat en la gestió de dispositius i altres problemes que es presenten en les relacions familiars amb adolescents. Recordeu que cada situació i cada família és diferent, encara que aquestes pautes són aplicables a  la majoria de casos.  No hem d’oblidar-nos que el posicionament com a adults —assumint la nostra figura com a pares o tutors— és el més important per tal de donar validesa a la nostra autoritat a la família. Ells ho agraeixen.

Les noves tecnologies no són dolentes, només cal saber com gestionar-les.
Les noves tecnologies no són dolentes, només cal saber com gestionar-les.

S’han d’establir unes normes mínimes d’ús de dispositius i uns límits, ja siguin mòbils, consoles de joc, ordinadors, fins i tot els televisors intel·ligents. Coneixem casos d’adolescents que després de passar hores amb les consoles de jocs es connecten al televisor per a veure jugadors al Youtube que els expliquen trucs de jocs, els informen de les novetats i fan anàlisis de jugades. És important que aprenguin a desconnectar.

La família ha d’informar-se dels tipus de joc i de les franges d’edat que van dirigits. Cal vigilar els continguts: no és el mateix un joc de conduir per a un noi de 12-13 anys que un de bèl·lic on hi ha morts tota l’estona. Els videojocs solen ser molt violents i la tendència generalitzada és jugar a matar.

Davant de la demanda d’aquest tipus de pedagogia s’ha d’indicar la importància de fer respectar els grups d’edat i que es poden entretenir amb d’altres jocs menys violents. És inevitable que sentin atracció per la violència en pantalles, i lamentablement, són els jocs més populars.

Respecte del mòbil, cal controlar els horaris en funció de l’edat. No és el mateix el cas d’un adolescent de 12-14 anys que el d’un de 15 o més. No és convenient que el primer grup d’edat tingui un dispositiu les vint-i-quatre hores del dia sense cap mena de control. Cal que apliqueu controls parentals, que establiu unes hores al dia per a l’ús del mòbil i sobretot no deixeu que el tinguin a l’habitació en hores de descans. En el cas del segon grup heu de tenir en compte les seves necessitats i els seus hàbits d’ús. Hi ha adolescents que saben parar, però n’hi ha que no desconnecten.

Cal donar responsabilitats i tasques domèstiques als fills: això els permet de fer d’altres activitats que van més enllà d’estar davant d’una pantalla.

Davant de les seves demandes materials i logístiques, ja siguin per necessitats o perquè volen tenir algun dispositiu que està de moda, demaneu què aportaran a canvi. Si no els fem agafar consciència del cost i del valor que tenen les coses, tindrem adults exigents, poc empàtics i capritxosos que exigiran tenir coses sense donar res a canvi.

Recordeu que aquestes pautes son genèriques i que cadascú coneix el que té a casa seva. Ningú més que vosaltres coneixeu millor el caràcter i la forma de ser dels vostres fills. I no heu d’oblidar que no tot són límits i normes. Ens hem de permetre gaudir dels adolescents, de la família, i animar-los a viure de la millor manera posible, bo i trobant els punts intermedis que els permetin experimentar, explorar i créixer sense caure en mals hàbits i addiccions. Tot passa per posar uns mínims i crear condicions acceptables per a la seva salut i per al benestar de la família. L’accés a la tecnologia, internet i les xarxes socials és inevitable i els jocs han esdevingut molt populars entre els adolescents i els joves. Les noves tecnologies no són dolentes, simplement hem de saber gestionar-les.

adolescència,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>