Per Gombrèn: de l’Espluga a Castellar de n’Hug

L’excursió d’aquest mes transcorre entre el Ripollès i l’Alt Berguedà perquè va del pla de l’Espluga, en terme de Gombrèn, fins a Castellar de n’Hug. Són prop de 8 quilòmetres amb un primer tram de forta pujada i la resta planer i de bon fer. Tot el recorregut està senyalitzat, primer amb les marques grogues d’Itinerànnia i, a partir de la masia de can Torra, també amb les marques blanques i vermelles del GR3.

Fins al pla de l’Espluga s’hi puja en cotxe primer per la carretera GI401 que va de Gombrèn i la Pobla de Lillet passant pel coll de Merolla i després agafant la carretera que en el gorg dels Banyuts puja a Castellar de n’Hug. Passem el Pla de la Molina, deixem la branca que porta al santuari de Montgrony i poc després de passat el castell de Mataplana i l’església de Sant Joan de Mata, arribem a sota el refugi de l’Espluga, just poc a bans d’arribar a la casa del mateix nom. Sortim a peu de sota el refugi seguint la carretera fins al primer revolt passada la collada. Allà enfilem les marques grogues per un corriol a tocar un abeurador verd del bestiar. Pugem entre pins i boixos i també, durant una estona, trobem marques blaves de camí ramader. De seguida tornem a creuar la carretera. El corriol continua amb forta pendent amunt passat un pal indicador de banderola verda direcció els Plans de Pera, Montgrony i Castellar.

El camí va pujant, passant per sobre la casa de l’Espluga, enmig de bosc i rocalla. Voreja per sota d’una zona de feixes de pastura. Anem lleugerament cap a la dreta i anem enfilant per una zona escarpada amb forta pendent entre les crestes de roca fins enfilar la collada de la Serra Seca. Ja tenim al davant els cims del Coma Armada i donem per acabada la forta pujada. Ara continuem una carretera de terra que, entre pins, baixa fins al Plans de Pera. Són una gran pastura envoltada, a la dreta, de les cases de les Viles (Xiques i Gran) i més cap a l’esquerra, la casa de Maials. Hi ha taules de fusta per a seure.

Trobem el pal indicador verd. Seguim direcció Castellar de n’Hug un camí ample i força planer que ens porta, un cop creuat un reguerot, als quintans de la casa de Maials. La voregem i al collet entrem a una pista per on arriba el GR3. En el pal R62 d’Itinerannia, en mig de boixos majestuosos, prenem una antiga carretera de carreta que va planejant per l’obaga. Entre els faigs i els avellaners es veuen amagades antigues feixes amb restes de paret seca. Enfilem i passem una porteta i per a pujar fins a un collet ja amb vistes a la casa de can Torra i al Pedraforca. Les marques continuen a partir d’ara per carretera de terra. Passem per sobre un dipòsit que es va omplint amb l’aigua que baixa per sobre la carretera i uns 200 metres després per sota de la casa.

Continuem la carretera uns 800 metres. Passada una tanca, som a tocar l’ermita de Sant Joan de Cornudell, encimbellada en un pic rocallós. A la dreta, hi ha una font sota una volta de pedra i un plafó informatiu. Seguim la carretera de terra amb algun tram empinat emportlanat fins a trobar la carretera que baixa del coll de la Creueta a la Molina fins a Castellar de n’Hug. Continuem carretera avall i ja veiem algunes cases de Castellar. Entrem al poble seguint el GR3 que passa pel pàrquing d’autocaravanes a la dreta del turó de Coma Calent. Entrem al poble pel carrer de Mataplana i el cementiri. Baixem pel carrer del Portell fins a la plaça Major i la plaça de la Generalitat on hi ha l’església.

excursions, ripollès, rutes,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *