Una matinal a Ogassa: pel coll de l’Art i la Peçallarga

Municipi: Ogassa (el Ripollès)

Sortida i arribada: plaça Dolça (circuit circular)

Distància: 4,5 km

Durada aproximada: màxim 2 hores

Dificultat: mitjana-baixa

Som a Ogassa, a la plaça Dolça, on hi l’aparcament i el pavelló i a sobre de l’escola i l’Ajuntament d’Ogassa. Sortim del davant de la cartellera d’Itinerànnia i el pal R36 Ogassa Colònia Minera de Surroca i tindrem tota l’estona les marques grogues de la xarxa Itinerànnia. Tirem direcció Sant Joan de les Abadesses seguint la Ruta del Carbó —la via verda—, que segueix l’antiga via per on passaven les vagonetes amb el carbó cap a Toralles per a seguir en el ferrocarril cap a la indústria i el port de Barcelona. A la nostra dreta anem trobant el parc de salut de l’itinerari saludable, un parc amb aparells ideats per a fer un treball de prevenció, millora i/o manteniment dels moviments necessaris de les activitats de la vida diària i que estan especialment concebuts per als adults i la gent gran. Hi ha també un plafó que explica com s’han de fer servir i què ajuden a treballar.

Via verda Ruta del Carbó.

Seguim per la Via de Baix i travessem un túnel excavat a la roca de la muntanya a pic i pala. Deixem enrere el poble sota els cims de Serra Cavallera i Puig Estela. Continuem planers i, passat el revolt, entrem en el clot de la fàbrica de ciment de Can Balaguer, just després de passar una font i un plafó informatiu.

Vista des de sobre de la fàbrica de can Balaguer.

Es veuen encara unes quantes xemeneies i diferents construccions de la fàbrica. Actualment la pedrera continua funcionant, extraient i restaurant. A tocar d’una antiga caseta de servei, la carretera

que puja al punt d’extracció creua la via verda.La prenem a la dreta amunt. Aquí comença la part de pujada de l’excursió que dura fins més de dos quilòmetres. Quan som just al davant de la pedrera. després d’una forta pujada, tirem lleugerament a l’esquerra per una pista molt ben engravada, que va enfilant entre el bosc de grans pins tot fent una bona ziga-zaga que la fa més de bon fer tot i el pendent. Deixem el bosc al coll de l’Art on hi ha el pal R32 d’Itinerànnia i la tanca de l’entrada a la casa de l’Art. La vista al sud és una magnifica panoràmica amb Sant Joan de les Abadesses al fons i la serra de Milany a l’horitzó. Aquí trobem unes noves marques que indiquen el camí del Taga (un punt verd dins d’un cercle blanc).

Senyals a les pedres que marquen el Taga.

Enfilem pel corriol molt ben fresat, solana amunt entre roca, farigoles i argelagues que a la primavera ben florides perfumen la pujada. El camí continua lleugerament a l’esquerra fins a girar de nou, deixant un corriol que continua cap al Negre i el coll. De mica en mica, tornem cap a la fondalada de la pedrera. Anem trobant també boixos, molt afectats per l’eruga i, mica en mica entrem en la vessant obaga. El sender continua enfilant per un bosc de pins fins a trobar una carretera emporlanada que prenem a la dreta, tot passant un pas canadenc.

Arribant al nucli d'Ogassa.
Arribant al nucli d’Ogassa.

Ara ja tenim a davant els cims de Puig Estela i Serra Cavallera i les cases de Sant Martí de Surroca. El trajecte puja molt més lleugerament fins a trobar una nova pista de formigó. A la intersecció hi ha el pal R33 Torrent de les Aiades i seguim, a la dreta, carretera avall direcció Ogassa. Ara ja tot el que queda serà de baixada, sortejant un desnivell d’uns dos-cents metres. De seguida entrem en trobem entre prats  i feixes, avui de pastura, que envolten masos. Anem baixant, deixant a mà esquerra el trencant de mas Rossellas i, al cap de poc, la casa de turisme rural de la Peçallarga. Just després del trencant, uns vint metres, sortim de la pista i agafem, a la dreta, un corriol que baixa al voltant d’un regueró entre freixes. Abans de ser a la casa de can Mallarach, anem tenint vistes, primer, del nucli del Prat del Pinter i, després, ja del nucli de Surroca de Baix, en la zona del punt de partida.

La fàbrica dels Pans, avui el Museu de les Mines.

Travessem l’era de la casa i el camí baixa fins a la fàbrica dels Pans, avui restaurada i seu del Museu de les Mines. El camí, amb baranes i graons continua passant a tocar la mina Dolça i del torrent, abundant i sorollós, per a acabar al pavelló i la plaça Dolça, el punt de sortida de la nostra ruta matinal.

Vista panoràmica des de sobre de la casa de l’Art amb el poble de Sant Joan de les Abadesses al fons a la dreta.
comarca, ogassa, peçallarga, ripollès, ruta del carbó, rutes,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *