Del Baell a Campdevànol passant per Sant Pere d’Aüira

Fitxa tècnica

Municipis: Campelles i Campdevànol (Vall de Ribes-Baix Ripollès)
Sortida: de l’Hotel Terralta del Baell (Campelles)
Arribada: a la plaça de l’Església de Campdevànol
Durada aproximada: 3,5 hores
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió que us proposem es tracta d’un recorregut amb vistes panoràmiques des de la vall de Ribes i el Taga fins al llevant del baix Ripollès. Un recorregut d’uns 12 quilòmetres, pràcticament tot de baixada, que es pot molt ben fer en poc més de tres hores i mitja. En tot moment hi ha marques grogues d’Itinerànnia i, a partir de la collada de Grats, també del GR3.

Se surt de l’Hotel Terralta del Baell carretera amunt, uns dos-cents metres, fins al creuament amb el camí que ve de Campelles (pal d’Itinerànnia R140) i seguim la indicació de Campdevànol per una pista (primer de betó, després de terra) que passa pel costat de les masies de Can Vila i de Can Coll. La carretera continua enmig de petits camps que antigament devien ser conreats però que ara ja només conserven algunes parets de pedra enmig de molts avellaners. Un quilòmetre després, la carretera s’acaba i s’enfila un corriol dret que en dos-cents metres ja arriba al coll i gira per a baixar enmig de pedres engorgades entre un bosc de pins amb vistes cap a Bruguera i el Taga.

Les vistes que ofereixen el petit vilatge del Baell són impressionants: tot dret, el Taga, i als seus peus, Bruguera

El camí puja lleugerament aprofitant un antic ròssec en el bosc de pins, des d’on mirant enrere veiem perfectament el Baell, Campelles i les muntanyes de la vall de Núria. Girem cap a l’obaga de Segalelles i passada la Portella del Barricó, prenem el corriol de la dreta direcció a la collada de Grats, ja que a l’esquerra baixaríem cap al pont de la Cabreta.

Un quilòmetre més tard, som situats en un turonet que és la Collada de Grats (pal d’Itinerànnia R59), punt de trobada amb el GR3 que puja de Campdevànol cap a Montgrony. A mà esquerra l’agafem entrant en un bosquet de pi que en el darrer tram enfila dret uns quatre-cents metres per a sortejar una gran penya.

Anem voltant la muntanya per a la cara sud. El corriol entra en una pista forestal just al punt on hi ha una bassa per a abeurar el bestiar, i la seguim a l’esquerra uns tres-cents metres fins arribar al mirador del Pla de Prunés on es veu des de la serra de Milany fins a Gombrèn, i molt més a prop, a baix a l’esquerra, l’ermita de Sant Pere d’Aüira.

L’ermita romànica de Sant Pere d’Aüira, a Campdevànol, ofereix una panoràmica excepcional sobre tota la comarca, amb unes vistes que arriben fins al Pedraforca.

El GR3 continua per la pista que baixa fins a l’ermita. A mà esquerra hi ha senyalitzat un corriol que fa molta drecera (amb marques grogues d’Itinerànnia i un triangle groc, també) i que té els primers cent metres molt rosts, enmig de la roca; continuant després entre boixos, roures i pins. En mitja hora s’arriba a Sant Pere d’Aüira. Allí, rere els absis, recuperem el GR3 cap al Coll de la Batalla. Allà prenem l’antic ròssec de més a l’esquerra que puja ben dret després de passar un plafó informatiu de flora i fauna.

Un quilòmetre amunt, ja en corriol i amb el filat a la dreta, s’arriba al Collet d’en Xandri amb uns quants passos de filat; i continuem baixant fins a la casa enrunada de Can Xandri, des d’on veiem que el camí baixa a mà dreta per sota de parets de pedra seca. A l’esquerra podem veure part de la vall del Merdàs. Creuem l’antic camp de tir i baixem cap a l’església antiga de Sant Cristòfol.  Passem el túnel i el cementiri a l’esquerra fins a entrar ja en els primers carrers de Campdevànol que porten cap a la plaça de l’Església.

campdevànol, campelles, el baell, montgrony, pedraforca, sant cristòfol, sant pere d'aüira, xandri,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *