Excursió pel Bisaura: els castells de Montesquiu i Besora

Fitxa tècnica

Comú: Montesquiu i Sant Quirze de Besora (el Bisaura)
Sortida i arribada: estació de tren de Sant Quirze de Besora
Durada aproximada: 3 hores i mitja
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: baixa

L’excursió proposada té uns 12 km que es poden fer en poc més de tres hores i mitja. És una volta circular amb sortida i arribada a Sant Quirze de Besora, tot passant pel castell de Montesquiu, el Pla del Revell cap al Castell de Besora, i des del poble de Besora tornar a Sant Quirze. Hi ha pujada poc més dels dos primers quilòmetres i el tram final de pujar al castell de Besora. La resta és planera i amb vistes panoràmiques excepcionals al Pirineu, al Montseny i també al Puigsacalm i, en general, a una part important del Bisaura.

Sortim de l’Estació de tren de Sant Quirze de Besora direcció al castell de Montesquiu per la carretera pavimentada que està marcada com el GR210 (marques blanques i vermelles). A la nostra esquerra ens queda la via, les planes i el Ter. I anem pujant tot passant per la imponent masia de la Coromina que deixem a l’esquerra. De seguida trobem la cruïlla amb la carretera que puja de Montesquiu i el trencant que va a la Casa Nova. El GR fa drecera per un corriol que ens porta fins a dins els jardins i els murs de l’entorn del castell.

El Castell de Montesquiu és una construcció fortificada. La primera documentació és del 1285, on figura com a casa fortificada i després passaria a denominar-se castell, primer com a ‘de Colobrer’ i després ‘de Montesquiu’. Amb el de Besora i el de Saderra, formaven un triangle defensiu.

No hi entrem, seguim la carretera que passa per sota de la masoveria del castell i l’aparcament del personal del parc. La carretera, de terra, enfila fins a un cim amb indicadors i vàries pistes. Pugem la pista que enfila amunt per la carena fins a trobar, uns tres-cents metres, després una gran bassa quadrada tancada per una barana. Continuem pujant seguint els indicadors que marquen que som al GR151 i el sender local (blanc i verd) C129. Trobem una cadena i una nova pista que pugem a l’esquerra tot passant pel costat d’un plafó amb mapa informatiu del PEIN Serres de Milany-Santa Magdalena-Puigsacalm-Bellmunt.

El Pla de Revell i, al fons, el castell de Besora.

Comencem a tenir bones vistes de Montesquiu, Sora i Sant Quirze a mesura que anem pujant, durant un quilòmetre. Quan el camí es va fent més planer, és que entrem al Pla del Revell. Continuem per la traça d’una carretera herbada que surt a mà dreta a partir d’un pal indicador que especifica travessar el Pla del Revell pel sender. Mig quilòmetre després de vorejant el pla arribem a la Cabanya del Revell. Les vistes són magnífiques per totes bandes. Uns quants pals baixos ens indiquen que cal deixar de vorejar el camp i tirar a l’esquerra. Trobem un camí ampla herbat que passa pel costat d’una gran bassa d’aigua de la pluja. Davant ja tenim el castell de Besora sobre el massís rocallós.

Santa Maria de Besora i, al fons, la serra de Milany.

Un pal indicador ens desvia a la dreta agafar un corriol que baixa per sota de la penya fins a la penya morta del Collet de la Mongia. A l’esquerra tenim la serra de Beví, el Teixidor i continuant cap a llevant la serra de Milany. Al fons, els Pirineus.

Ara només falta seguir el corriol, molt fressat, que per la banda obaga planeja entre boixos i arbres. Quan ja anem a tombar a la vessant assolellada i veient ja les cases més altres de Besora, agafem, a la dreta, el darrer tram de corriol que, fent ziga-zagues, en un quart d’hora ens puja al cim del castell. Des de la cinglera, situada a 1.025 m, a més de les vistes esplèndides podem observar les antigues construccions i, a la punta més a l’est del cim, l’edifici de l’església romànica de Santa Maria amb el campanar quadrangular de tres plantes i el porxo, probablement del segle XII.
Reculem pel mateix camí i seguim passant per la casa pel costat de la casa de can Quel i baixem per la carretera de terra de l’esquerra, tot arribant a l’entrada del poble.

Església del castell de Besora.

La tornada proposada és per la carretera BV-5227 que sis quilòmetres després arriba a Sant Quirze de Besora.

besora, bisaura, castell de montesquiu,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *