Coses de gloses (5)

Es comença a notar el fred, no ho trobeu? A les aules dels instituts i escoles aquest any notem més que mai com es va apropant l’hivern i la frescor que el caracteritza; i és que mantenim finestres i portes ben obertes per tal de ventilar degudament. Ventilant, evitem que s’acumulin els aerosols exhalats en parlar, cantar, cridar, tossir… per la gran quantitat de persones que ens trobem allà dins cada dia durant sis hores.

Tot i el risc que correm diàriament, fem tot el que està a les nostres mans per evitar contagis per covid-19. I atenció! Entre ventilacions d’espais, desinfeccions de superfícies, rentats de mans constants, seguiment per les xarxes socials o la televisió dels constants canvis i noves recomanacions d’Educació i Salut, i una mica més i haver de fer de sanitaris supervisant i recollint frotis nasals, els professors de secundària també fem coses pròpies de la tasca docent!

Aula de 1r d’ESO en una de les sessions del projecte de glosa.
© Núria Aymerich Garcia

Tal com us vaig prometre el mes passat, en el present article intentaré explicar resumidament de quina manera podem portar la glosa a l’institut. Dit d’una altra manera: us presentaré una experiència que posem en pràctica aquesta tardor. A l’Institut Escola Mossèn Cinto de Folgueroles (@iemossencinto), en aquest curs d’incerteses estem iniciant la secundària amb moltíssima iŀlusió i una dedicació extrema. Cada dia, l’equip docent que formem part d’aquesta nova aventura ens espremem els cervells per tal d’afavorir un clima on aprendre és el més important. Treballem cercant la forma més adequada de motivar l’alumne i fer-lo partícip. Desenvolupem la programació a través d’unitats i projectes que dissenyem de manera que permetin que l’alumne sigui competent. Així doncs, a la franja horària dedicada a projectes interdisciplinaris hem començat el primer projecte de glosa.

Com tots els projectes, aquest també està pensat seguint una seqüència didàctica lògica. Això vol dir que inclou una primera part d’exploració de les idees prèvies de l’alumne en relació a la glosa, una part central amb dues fases: una, d’introducció de nous continguts i l’altra, d’estructuració del coneixement. Finalment, es preveu una darrera part d’aplicació de tot el que s’ha treballat per tal de resoldre o donar resposta a la situació plantejada. En els projectes la situació d’aprenentatge que es proposa acostuma a ser un repte. En aquest cas el gran repte és el d’organitzar un concurs de corrandes a través de les xarxes socials. Per tant, un dels punts forts del projecte és que el destinatari final de tot plegat no és el propi docent, sinó que va més enllà i proposa a l’alumne que el que elabora sigui per al poble o, en aquest cas, per tothom qui tingui accés a les xarxes socials.

Aula de 1r d’ESO en una de les sessions del projecte de glosa.
© Núria Aymerich Garcia

El repte no ha estat plantejat als alumnes per l’equip docent, sinó que ha estat el batlle de Folgueroles, Xevi Roviró, qui els l’ha explicat personalment, de manera que arriba el mateix missatge d’una forma potent i significativa. El batlle ha transmès als alumnes la importància de donar a conèixer arreu les Corrandes de Folgueroles, ja que formen part del llegat del municipi, i la figura d’en Carolino, folguerolenc que ha posat Folgueroles al mapa de la cançó improvisada glosant a infinitat de llocs, essent un dels que van recuperar aquesta melodia.

Així mateix, anem acompanyant els alumnes a partir de tasques diverses on treballem la rima, la mètrica, la idea i la melodia. D’aquesta manera poden construir les seves pròpies corrandes i utilitzar la glosa per a poder dir el que tenen ganes de dir. Cada tasca estimula la curiositat i la creativitat, al mateix temps que fomenta l’autonomia. Tot el treball requereix l’ús integrat de coneixement de diferents àmbits, sobretot el lingüístic i l’artístic i musical. A més a més, hi ha espais previstos per a ajudar els alumnes a ser conscients de què han après i puguin copsar els motius de les seves dificultats.

Una de les activitats que hem iniciat els darrers dies és la gravació i l’ús del micròfon. Ser el centre d’atenció no és gens fàcil: si parlant ja costa, cantant encara més! La grata sorpresa és que recollint les impressions d’alumnes al llarg de les diferents sessions de projecte, coincideixen en el fet que la glosa els ajudarà a perdre la vergonya i a superar-se. Us puc assegurar que és quan sents aquestes paraules que tots els esforços i la feina de professora pren sentit.

La glosa desperta coses boniques, em va dir una de les professores que s’ha llançat de cap en aquesta aventura. No puc parar de cantar-les [les corrandes], va dir una altra. I amb això queda tot dit: si un projecte enganxa alumnes i professors, la transformació la tenim assegurada. Quan creus en el que fas i gaudeixes fent-ho, el temps és un regal!

Tanmateix, continuarem treballant per a acompanyar els alumnes de 1r d’ESO a l’assoliment del repte. Perquè, un cop iniciat el projecte de glosa, sabem que tot pot esdevenir-se i això ens emociona. T’animes a participar al concurs de corrandes? Entre totes la farem glosa!

 

 

Qui glosa els seus mals espanta.

Es comença a notar el fred
aules plenes com un ou
l’important és deixar obert
així l’aire es remou.

Molts esforços hem de fer
per guanyar al virus la guerra
i a sobre els hi sembla bé
que els profes fem PCR.

Una amb ganes ho enfronta
faci calor o faci rasca.
Malgrat no ens tinguin en compte
seguim fent la nostra tasca.

Mirant les xarxes socials
t’assabentes de la cosa
per anar espantant els mals
fem un projecte de glosa.

Per gaudir del que estàs fent
creure en el que fas preval.
Transformant l’ensenyament
així el temps és un regal.

cançó improvisada, català, corrandes, glosa, música, nyacres, romanço,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>