Excursió al Costabona pel Coll de Pal

Fitxa tècnica

Termes comunals: Molló i Setcases (Vall de Camprodon) i Prats de Molló i la Presta (el Vallespir)
Sortida i arribada: collada Fonda
Durada aproximada: 3 hores
Distància aproximada: 7 km
Dificultat: alta

L’excursió que proposem, ideal per a fer a l’estiu, permet de pujar a un dels pics emblemàtics del Ripollès on termenegen els estats francès i espanyol d’ençà del Tractat dels Pirineus.

Sortim del terme comunal de Molló, a Espinavell però de seguida entrem en terme de Setcases. La volta té uns set quilòmetres però el fort desnivell (collada Fonda 1900 m–Costabona 2465 m) aconsella de fer-ho en tres hores. La pujada la fem fins al coll de Pal (2318 m) amb marques blanques i vermelles dels GR 10 i 11 i la resta les grogues d’Itinerànnia.

Cap al Coll de Pal.

Comencem a caminar al pas canadenc de la collada Fonda de la pista forestal engravada que va de Setcases a Espinavell. Enfilem pel costat esquerra del filat. Fet mig quilòmetre, el corriol s’allunya del filat per vorejar un rocall de ginebres uns quatre-cents metres. Tornem al costat del fil en mig d’un clap ple de pinets. Poc després deixem el filat i la carena, anant a l’esquerra, cap al clot. A l’altra vessant es veu un petit refugi de pedra. El camí puja, mig planer, fins a on deixem un corriol que va al refugi bivac de Costabona.

El Costabona, o Pic de Costabona, és un massís de 2.465 m alt de la zona axial pirinenca del límit dels termes comunals de Setcases i Prats de Molló i la Presta.

Enfilem a la dreta, amb fort pendent, fins al collet. El corriol continua, amb menys pendent fins al coll de Pal. Aquí passa també el Meridià Verd (es veuen uns pals verd fosc a terra que eren d’un plafó) i ja som ben bé a la frontera.

Davant tenim la vall que sorgeix del naixement del Tec i més enllà la Mort de l’Escolà i Pla Guillem on comencen les Esquerdes de Rojà. Del camí que ve d’aquella banda, trobem marques grogues d’Itinerànnia que van carenejant amb petits pals indicadors fins enfilar, un tram molt dret, al cim del Costabona. A dalt hi ha creus i una taula on es detallen les muntanyes que es veuen a la rodona d’on destaca al nord-est el Canigó.

Des de la falda del Costabona ja podem veure el terme comunal de Prats, i si fa bon dia, la plana del Rosselló i tota la Costa Brava.

La baixada, també amb fort pendent, la fem per la carena que va seguint el filat i amb marques d’Itinerànnia. El corriol, molt seguidor, sorteja claps força rocallosos, enmig de la pastura. Quan trobem el cartell de la Reserva Natural de Prats de Molló i la Presta deixem la carena i baixem uns cent cinquanta metres fins al corriol, molt ben marcat, del GR per on hem pujat. El seguim avall, un quilòmetre i mig, i arribem al pas canadenc i punt de sortida.

canigó, costa brava, espinavell, esquerdes del rojà, la presta, prats de molló, setcases, tec,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *