De Ribes a Campelles passant per Sant Antoni

Fitxa tècnica

Municipis: Ribes de Freser i Campelles (Vall de Ribes)
Sortida: de l’Hotel Sant Antoni de Ribes de Freser
Arribada: a l’escultura de Domènech Batalla de l’entrada de Campelles
Durada aproximada: 2 hores
Distància aproximada: 4,5 km
Dificultat: mitjana amb un fort desnivell

L’excursió que proposem en aquesta edició va des de Ribes de Freser fins a Campelles i passa per un dels cims emblemàtics de la vall: l’ermita de Sant Antoni. Es fa en un parell d’hores. Encara que la distància és de 4,5 quilòmetres, el desnivell és molt fort i, per tant, cal agafar-s’ho amb calma i deixar-se meravellar per les vistes tot fent un bufet. Trobem durant tot el recorregut les marques grogues d’Itinerànnia.

A Ribes, el camí que puja a Campelles s’agafa al carreró de davant de l’Hotel Sant Antoni, a l’esquerra de la N-260. Just abans d’enfilar el caminoi cap a la nostra dreta, hi ha el pal d’Itinerànnia R145 Camí de Sant Antoni. Tot seguit el camí travessa per un pont la via del tren R3 que puja cap a Puigcerdà. I aquí ja comencen el 2,3 km de pujada forta.

Paret de pedra seca amb falgueres

Es van fent ziga-zagues entre antics horts i zones de conreu amb parets de pedra seca encara ben visibles. Avui però l’herba, les falgueres i els avellaners se n’han apoderats. La qüestió és que tot pujant es van obrint les vistes i quan entrem en un tram ja més de bosc s’acaben les feixes i tenim uns metres planers.

D’esquerra a dreta, el Balandrau amb Ribes al fons, el Puig Cerverí amb Pardines i l’imponent Taga

Anem enfilant entre pins, boixos —ara per ara en bon estat— i petits roures. Quan som a l’alçada de l’estació de la Renfe veiem al recte la zona del camp de futbol i el Taga imponent. Quan ja falta poc per arribar a Sant Antoni, ja tenim una vista més d’ocell que ens permet veure de dreta a esquerra el Taga i el poble de Pardines presidida pel Puig Cerverí i a l’esquerra el Balandrau amb Ribes al fons.

L’ermita de Sant Antoni fou erigida al segle xvii amb motiu d’una promesa feta per un rector a un fidel. L’edifici actual data del 1916, tot i que fou incendiat durant la Guerra Civil del 36-39 i refet l’any 1944

A sobre nostre ja es deixen veure les antenes de Sant Antoni. El camí planeja lleugerament a la dreta fins al pal RF1 Sant Antoni on el camí fa cruïlla també cap a Roques Blanques. A l’esquerra, sortim al costat de l’ermita i l’edifici annex. Davant fa un petit turó amb una creu de terme i a l’altra banda de la carretera i l’aparcament una zona de pícnic entre pins amb barbacoes. Baixant el turonet, hi ha un monument que als més joves no els deu dir res: un monòlit en record del naturalista i divulgador Félix Rodríguez de la Fuente.

Monòlit en record del divulgador ambientalista espanyol Félix Rodríguez de la Fuente

El sender continua per sobre la carretera entre els bosc de pins. Ample i ben seguidor va baixant fins a trobar la carretera de betó. Ara la vista ja és a la vall del Rigat. Tenim al davant la carretera que puja a la Collada de Toses. Carretera avall, sortim a sobre uns prats de pastura (amb cavalls ara) i tenim just al davant Ventolà i una mica a l’esquerra Planoles.

Al revolt deixem el betó i anem al pal R144 situar al coll de la Cassassa. Aquí ja veiem a la dreta el Puig de Dòrria i a sobre la collada de Maials.

Monument de Domènech Batalla a l’entrada de Campelles

Seguim direcció Campelles per una pista de terra que va força planera entre pastures. S’enfila en el darrer tram i ja comencem a trobar les primeres cases de Campelles. Agafem a l’esquerra el carrer Prat de la Vila i ja som a l’entrada amb l’estelada i l’escultura de Domènech Batalla amb el nom de Campelles.

antenes, balandrau, campelles, domènech batalla, ermita, félix rodríguez de la fuente, pardines, pedra seca, puig cerverí, ribes de freser, sant antoni, taga, ventolà,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *