Excursió de Toses a la Molina per la collada

Fitxa tècnica

Comú: Toses (Vall de Ribes) i Alp (la Cerdanya)
Sortida: estació de tren de Toses (Vall de Ribes)
Arribada: estació de tren de la Molina (Alp, la Cerdanya)
Durada aproximada: 3 hores
Distància aproximada: 7,5 km
Dificultat: mitjana-baixa

La caminada proposada salta de Toses fins a la Molina en un traçat molt més recte que les carreteres que uneixen els dos pobles. Són 7,5 quilòmetres que, tot i el desnivell, es poden fer bé en tres hores. Forma part de la xarxa d’Itinerànnia, per tant, hi ha marques grogues, tot i que collada de Toses avall se’n troben moltes menys i fetes amb esprai.

Toses.

Sortim de l’estació de tren de Toses i un pèl més amunt, abans de creuar el pont sobre la via, trobem el pal d’Itinerànnia R-162. Seguim direcció la Molina tot enfilant pel carrer Camí de la Collada. Aquest carrer de seguida entra en un camí ample entre roques i mates que pugem uns sis-cents metres fins arribar al riu Rigat i travessar-lo.

Abans de creuar el Ritort.

Es puja per sota el pont a la carretera que seguim només uns cent metres amunt. Allà, s’endevina un camí ample a la dreta del torrent de la vall d’Alp. El camí va pujant seguint el rec entre pins i pastures i un quilòmetre amunt creua el torrent. Anem lleugerament per la nostra esquerra fins arribar a les pastures i acabar de ser al cim de la collada on trobem el pal d’Itinerànnia R-168. S’ha acabat la pujada.

Tot arribant a la collada de Toses.

Ara toca baixar fins a la Molina. Creuem la carretera. Travessem la vall a la dreta dels senyals direccionals. A sota del clavegueram,per la dreta del petit rec, de seguida trobem una antiga pista ben herbada, que tot seguit entra en una pista de terra que hem de seguir avall, a l’esquerra. Aquí comencem a trobar en els pins, a més d’alguna marca groga, marques d’un blanc gris. Ja tot la resta de camí serà per pistes de terra amb alguns trams de fort pendent.

Arribant a la Molina.

Deixem una pista a l’esquerra que planeja per a continuar per una que fa més baixada. Passada una forta ziga-zaga de la carretera ens apropem a un torrent que ens queda tota l’estona a l’esquerra. Entrem a una pista més fressada i la continuem baixant a la nostra esquerra. Passada una caseta mig abandonada la nostra dreta, la carretera ja és planera perquè ja arribem al fons de la vall. De seguida ja trobem la via del tren que resseguim sense creuar-la. A l’altra banda, veiem pastures i una mur de pedra seca molt llarg. Passem una caseta de peons ferroviaris en desús. Passat el rierol, ja arribem a uns magatzems al carrer dels Ciderets, just a la carretera abans del pont del tren que arriba a l’estació de la Molina.

alp, collada, la molina, rigat, toses,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *