Excursió de Vallfogona a Riudaura pel camí ral

Fitxa tècnica

Termes comunals: Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès) i Riudaura (la Comarca d’Olot, Garrotxa)
Sortida: plaça de la Salut de Vallfogona
Arribada: plaça del Gambeto de Riudaura
Durada aproximada: 3 hores i mitja
Distància aproximada: 11 km
Dificultat: baixa

L’excursió proposada ressegueix l’antic camí ral i uneix dues poblacions de diferents comarques avui però que històricament havien tingut molta relació: Vallfogona, al Baix Ripollès i Riudaura, a la Garrotxa. En tres hores i mitja es fa molt bé, ja que només hi ha de pujada —i lleugera— els quatre primers quilòmetres fins a Coll de Canes. Els set restants són de baixada ràpida. Sempre hi ha marques d’Itinerànnia blanques i grogues del PR C59, variant 1.

El primer tram passa pel Veïnat Amunt, tot seguint camins i carreteres que porten a moltes masies habitades enmig de camps de conreu i pastura. Sortim de Vallfogona des de la plaça de la Salut pujant cap a les Domes passant per davant del Comunidor i l’antiga església de Sant Julià. Entre la Rectoria Vella i Can Giralt arribem a la carretera N260a i en fem uns sis-cents metres direcció Olot fins al collet de Cal Frare, on prenem la carretera direcció l’Om, però només uns cent metres. El camí enfila a l’esquerra, passat el filat, una carretera antiga molt integrada en el prat que puja fins al collet de Can Manxa. A l’esquerra, fem uns cinquanta metres de N260a i baixem per la carretera emportlanada que va a Can Surinyach. Però, un cop passat el rec, la deixem per agafar una carretera de terra que va paral·lela a la N260.

Ca l’Esperó i Cal Nei.

Entrem al camí de betó que passa pel costat de ca l’Esperó i puja al Pedreguet (hi ha una gran arqueta de la xarxa comunal d’aigua). Tirem a mà esquerra per la pista de terra que va planera per sobre del mas dels Plans. Passat un altre rec, el camí ample transcorre entre camps de pastura fins arribar a la carretera que puja de les granges cap a la masia de mas Pinós, avui també agrobotiga. A l’era, prenem la carretera que baixa, just per sobre la casa, direcció al Ferrans. Just travessat el rec i uns abeuradors, de seguida a l’esquerra, la deixem per enfilar per un corriol cap a la N260a al rec Fosc. Resseguint la carretera, tres-cents metres després, som a Coll de Canes (1120 m i pal d’Itinerànnia R).

Vista de Riudaura des del Coll de Canes.

Continuem direcció Olot pel costat de la tanca uns tres-cents metres i just davant d’una senyal de perill d’esllavissades, agafem un corriol a la dreta. En aquest punt es veu una magnífica perspectiva de la vall per on passa el camí que farem que, en dies clars, permet veure fins al golf de Roses, ben al fons. Ràpidament som a la torre elèctrica on trobem l’antiga carretera que prenem avall. Tot seguit passem pel costat de les restes de la casa de Coll de Canes. Carretera avall se’ns mostren clapes de la gran veta de guix que ressegueix tota la solana. Fem avall recte, sempre pel camí principal, entre alzines i roures, i amb algun tram on encara es ben visible l’empedrat antic.

Passats dos quilòmetres, comencem a veure ja feixes de pastura i molts freixes, senyal que ens acostem al veïnat d’Artigues. Trobem, a l’alçada de la casa del Castanyer, la pista de betó i la seguim, a la dreta, només uns vint metres per trencar a l’esquerra cap a un corriol que conserva l’empedrat i paret seca als costats, i passa pel costat de la ruïna del Molí de l’Arnau o Can Tòfol i després de Can Pubill. El camí entra en un tram ple de ginestes durant prop d’un quilòmetre avall. Arribem de nou a una pista que seguim uns quatre-cents metres avall, tot passant pel costat d’una altra torre. Fem drecera prenent a l’esquerra un corriol que, de pressa, baixa, fins a la riera de Riudaura que resseguim per la riba esquerra avall entre boixos plens de molsa.

Uns cinc-cents metres enllà una branca ens porta fins a un gorg ample a sota mateix. Continuem avall i entrem en una carretera pavimentada que segueix baixant al costat de la riera fins al poble de Riudaura. Abans passem pel costat de la masia del Bover i la seva zona de guerra de pintura i poc després el dipòsit d’aigua comunal. Ja veient-nos bé dins la vall de seguida trobem les primeres cases del poble i agafem el primer carrer a la dreta per entrar de seguida a la plaça del Gambeto on hi ha el pal d’Itinerànnia G13.

coll de canes, garrotxa, golf de roses, olot, riudaura, vallfogona, vallfogona de ripollès,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *