Descomptes escabellats o estratègia per al ‘Black Friday’?

Ara per ara és gairebé impossible restar al marge del Black Friday o Divendres Negre. Les campanyes de venda de les grans empreses ens fan pensar que justament aquest dia és el millor per a gastar-nos els estalvis de tota una vida, mentre que les petites empreses i comerços s’estiren els cabells pensant com poden oferir i competir amb els preus dels gegants del mercat. Això no obstant, abans de posar-nos en matèria, us faig cinc cèntims de com es va originar el Divendres Negre i com estem ara.

El Black Friday —o Divendres Negre— és una terminologia que va sorgir l’any 1961 a Filadèlfia (EUA) per a denominar el terrible trànsit que s’originava el dia després d’Acció de Gràcies. No fou fins al 19 de novembre de 1975 que The New York Times va emprar la mateixa terminologia per a referir-se també al caòtic trànsit esdevingut a la ciutat de Nova York el dia després d’Acció de Gràcies, aquest cop pels descomptes dels comerços.

Amb el pas del temps el Black Friday es va tornar imprescindible als EUA marcant així el tret de sortida de la campanya de Nadal i fent uns descomptes escandalosos durant només 24 hores. Com no podia ser d’altra manera, la tradició va arribar a Europa i encara no sabem quan es va implantar a casa nostra.

Tal com ja sabeu, em dedico al màrqueting estratègic i aquests dies sento coses com «aquestes tradicions foranes no fan per la meva empresa», «el petit comerç no pot competir amb els preus de les grans empreses», «com puc fer servir el Divendres Negre si no tinc comerç electrònic» o «jo no puc fer tants descomptes». Tot seguit desgranarem aquests mites —dic mites perquè a tot li podem fer la volta a favor nostre— i us donaré algunes claus per als vostres negocis o empreses.

M’hi adhereixo o no?

Abans de decidir-se per si sí o si no, crec que és necessari que cadascú faci la seva reflexió tant en valors d’empresa i estratègia de vendes com de planificació de campanyes. Si aquesta data ha de ser un perjudici per al vostre posicionament comercial o ha d’anar en contra dels vostres valors, no cal que hi doneu més voltes. Però si creieu que podria ser una forma de fer conèixer els vostres productes o serveis a nou públic i donar una empenta a les vendes, mai no és sobrer de plantejar-s’ho.

 

No competiu amb els gegants: aprofiteu-vos de les seves campanyes!

És ben sabut que les grans empreses tenen pressuposts enormes per a dur a terme aquestes campanyes, les quals s’encarreguen de difondre el missatge que aquell divendres en concret serà el divendres perfecte per a comprar. Aleshores el missatge consumista ja l’estan fent ells, posant tebi el públic; per tant, només cal que us centreu en la vostra campanya a escala local i no invertiu grans quantitats de diners en difusió, que encara que soni malament, la feina bruta ja estarà feta.

 

Divendres Negre sense comerç electrònic: és possible?

Sí, però abans cal que us planifiqueu com serà el procés de compra perquè no us enxampi per sorpresa. Si esteu pensant de fer una campanya per les xarxes socials, heu de tenir clar quins seran els canals de comunicació: missatges directes a Facebook o a Instagram, correu electrònic, WhatsApp…

Creeu un protocol de resposta. Escriviu prèviament què hauríeu de respondre per a cada article o servei que promocioneu demanant dades concretes per a tancar la venda: sobre el producte (color, quantitat, talla…), sobre el client (si li hem d’enviar, a qui hem de facturar, si és un regal…), preus (una taula de preus us anirà molt bé per a fer respostes ràpides) i mètode de pagament (transferència, Bizum, targeta en entrega, personalment…).

No rebaixeu el preu i oferiu valor extra

No tot es basa en el preu i en el súper descompte que oferiu. Hi ha altres mètodes de promoció que no restaran el preu del producte i que li donaran un extra perquè el client estigui extracontent. Us proposo el següent:

–Creeu paquets de productes segons la categoria que siguin exclusius per a aquell dia.
–Si fa temps que teniu una remesa de productes que no surten, creeu un lot atractiu només per a aquest dia.
–Feu paquets de productes coŀlaborant amb altres comerços.
–Si veneu serveis, oferiu-los una prova gratuïta amb la contractació d’un altre servei.
–Proposeu un servei exclusiu que només es pugui contractar durant aquell dia.
–Si teniu un restaurant, proposeu un menú negre per a aquell cap de setmana. En la creativitat hi trobareu la clau!

Com ja sabeu, estaré ben atenta a les vostres xarxes socials per a tafanejar els vostres Divendres Negres! Ah, i el d’enguany serà el 27 de novembre.

black friday, divendres negre, màrqueting,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>