Excursió: de l’Hostalnou de Bianya fins a Sentigosa passant per Santa Llúcia de Puigmal

Fitxa tècnica

Termes comunals: la Vall de Bianya (Garrotxa) i Sant Joan de les Abadesses (Baix Ripollès)
Sortida: carretera N-260 a l’Hostalnou de Bianya
Arribada: carretera Gi-521 al coll de Sentigosa
Durada aproximada: 4 hores i tres quarts
Distància aproximada: 13 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió que proposem surt de la plana agrícola i ramadera de Bianya i puja cap als boscos de faig i alzina de la collada de Sentigosa, ja al terme comunal de Sant Joan de les Abadesses. Tot i el desnivell de set-cents metres positius, els trams de pujada no són especialment durs perquè es combinen amb estones planeres i passen per corriols de bosc ben frescals. Tot el recorregut està senyalitzat per Itinerànnia.

Sortim del nucli de l’Hostalnou per la carretera N-260 direcció Sant Joan de les Abadesses, però només hi fem uns cent metres perquè agafem, a l’esquerra, la carretera que va a Sant Pere Despuig. Ben planera, passem entre camps de ferratges menats per les masies que tenen grans explotacions de bestiar. Algunes, a més, també fan turisme rural, com la Torre de Sant Pere que ens queda a l’esquerra.

La Torre de Sant Pere.

Seguim la carretera. Passat el trencant de la Cadamont, voreja, a més dels camps, petits zones boscoses sobretot d’alzines. Quan s’acaba la carretera de quitrà, n’enfilem una de betó. Al cim del turó, trobem, a l’esquerra, dues grans cases ben restaurades (el Llac i la Bosa). A la dreta, ens queden les planes del Molí de la Bosa on hi solen pasturar cavalls. Al trencant de la casa de Planagem hi ha un oratori amb sant.

Oratori al trencant de Planagem.

Quan els camps del Molí s’acaben, arribem al pal d’Itinerànnia VB8 Planagem. Seguim en direcció a Riudaura per la carretera principal. Trobem alguna paret de pedra seca i, al costat dret, el rec de Santa Llúcia de Puigmal en el tram on, per sobre unes baranes, podem veure la magnífica resclosa i bassa que devia servir al molí.

Resclosa i bassa al torrent de Santa Llúcia per a portar aigua al Molí de la Bosa.

Al cap de poc, trobem un nou pal d’Itinerànnia, el G170 Molí d’en Solà, i seguim per la carretera amunt en direcció a aquest altre molí. Aquí ja deixem la vall oberta que hem anat fent per entrar a l’obaga ombrívola i boscosa. Primer, la carretera transcorre entre plataners grans i el bosc de riera del torrent, que sorollós i alegre, tenim a mà dreta. En un trencant, continuem cap al Molí d’en Solà, ara ja per una carretera de terra que va pujant lleugerament cap a la Rosada. Quan ja som a sota, s’acaba la carretera i a la dreta marxem per un corriol. Al principi és estret i escorxat per la pluja de quan plou, sobretot en els trams més pendents, però després ja és més ample i demostra ser l’antic camí de carreta o camí ral.

Durant uns tres quilòmetres anirem seguint aquest camí amb forces estones planeres, travessant alguns petits rierols (alguns amb pontet per travessar i tot) envoltats d’avellaners i plataners. Després ja comencem a trobar faigs, i també els boixos morts, així com boixos grèvol i boixos marins ben vius. Després de travessar el torrent que descendeix de coll de Coubet, el camí baixa fins a trobar altre cop el torrent de Santa Llúcia. Aquí trobem el pont de la Rovira que costa de veure les seves dues arcades perquè hi ha molta vegetació.

Pont de pedra per a travessar el torrent.

Passat el torrent, el camí segueix a l’esquerra tot resseguint-lo i al costat d’un filat triple per al bestiar. Al cap d’un tros, tornem a creuar el rec i, al cap de poc, ja deixem el filat per a anar-nos derivant cap a la dreta amb algunes pujades i trossos planers. El bosc va canviant, ara anem trobant alzines i roures i el bosc més propi de la solana garrotxina. Enfilem amunt i sortim a uns prats, sota la tramada de línia d’alta tensió (la MAT). Agafem la carretera, molt herbada, que puja de les torres. A no trigar, trobem el pal d’Itinerànnia SJA3 camí de Santa Llúcia de Puigmal. Continuem, i poc després hi ha el pal SJA2 des d’on ja veiem l’ermita.

Santa Llúcia de Puigmal és una església romànica de Sant Joan de les Abadesses (Ripollès) inclosa a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Des de Santa Llúcia hi ha dues opcions per arribar a Sentigosa: un sender senyalitzat que en marxa en el revolt a partir de la font i que segueix pel bosc d’alzines i pel rec de Sentigosa i que té uns 2,3 km. L’altra opció és pujar els set-cents metres de la pista engravada que puja fins a trobar la carretera que ve de la casa de Torrents. Llavors tirem a l’esquerra uns 2,8 km i arribem al coll de Sentigosa.

cadamont, garrotxa, molí d'en solà, molí de la bosa, planagem, riudaura, santa llúcia de puigmal, sentigosa,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *