Excursió per la carena del Puig Estela: pel coll de Canes i el camí ral

Fitxa tècnica

Comú: Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès)
Sortida i arribada: plaça de la Salut de Vallfogona
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 13 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió que es proposa ens porta, a Vallfogona, a un balcó del Baix Ripollès amb vistes a la Garrotxa i, en dies clars, fins al golf de Roses. Es tracta del cim de Puig Estela (1.361 m), a sobre mateix de Coll de Canes, on limiten els municipis de Vallfogona i Riudaura. La ruta, amb sortida i arribada al poble de Vallfogona té uns 13 km i es pot fer en poc més de 4 hores. Està en tot moment senyalitzada ja que es tracta de trams del GR 3 i del PR C59 que també forma part de la xarxa Itinerànnia.

Agafem el GR3, marques vermelles i blanques, en direcció nord cap a Sant Joan de les Abadesses just per sobre de la N260a abans d’entrar al poble. Travessem la Solana del Castell fins a can Costa on el corriol enfila per sobre la casa, pel Clot del Bover, amb petites feixes que encara conserven parets de pedra seca. De seguida s’entra en l’antic camí que antigament els veïns feien servir per a anar a Sant Joan, que conserva trams enllosats i un aixopluc a la paret margera.

Els Plans d’en Mir amb la barraca al mig i el Taga i serra Cavallera al fons.

En poc més de mitja hora s’arriba al coll de les Fonts de n’Orri en uns prats de pastura. Allà trobem el pal d’Itinerànnia R5 i prenem, a mà dreta, el PR C59 (marques grogues i blanques) per una antiga pista que va als plans d’en Mir amb una barraca de pastor al bell mig i el Taga i Sant Amanç al fons. El corriol puja fins a la Creu de Can Civat des d’on, després de poder veure Sant Antoni i Sant Joan al fons, entrem de nou al bosc de pins i seguim el corriol que va carenejant amb lleugeres pujadetes.

Tot passat un quilòmetre creuem la pista que puja des del rec del Plans. Al cap de poc, travessem per sota la línia elèctrica Eypesa al coll de can Vilaseca. Passada una bassa arribem de nou per una pista, al collet de la Ramada, on prenem la pista del mig, que, més planera, enfila fins al collet de la Fageda. Entrem en la fageda per un corriol que, uns quatre metres després, en porta al cim de Puig Estela, amb un vèrtex geodèsic i grans vistes.

Voregem el pi, lleugerament a la dreta, tot seguint el filat que delimita un petit cingle i ens encarrila a un caminoi que baixa, dret i amb una bona pendent, fent ziga-zaga entre el bosc, durant mig quilòmetre, fins arribar a una pista que prenem a l’esquerra avall, entre prats de pastura, fins a Coll de Canes. Creuem la N260a i agafem cap a Vallfogona el camí ral (variant 2 del PR C59, marques grogues i blanques).

Vista de Riudaura des del Coll de Canes.

Anem per la carretera, uns tres-cents metres, fins al rec Fosc on hi ha un passant i baixem entre avellaners i prats fins a la pista que va al Ferrans i a l’Hospital. La seguim en direcció al Pinós (explotació ramadera que comercialitza la seva pròpia vedella i embotits) i seguim cap a les granges per entrar, de seguida, en un tram de camí molt herbat entre pastures. Passada la casa del Plans arribem al Pedreguet, on es creuen vàries pistes de betó.

Prenem la que, darrera una arqueta de la xarxa d’aigua baixa cap a ca l’Esperó i continua, deixant el betó, per sobre can Surinyach i enfila cap al collet de can Manxa. Just al trencant que porta a aquesta casa, davant un roure gros, es baixa a mà dreta, sota la N260a, de nou per carretera herbada fins a trobar la carretera de va a l’Om. Seguim a la dreta, fins al collet de cal Frare, on ja tenim el poble al davant. Resseguim la N260a, uns tres-cents metres, i al veïnat de les Domes baixem a l’esquerra fins a l’església de Sant Julià i el Comunidor.

Un conjurador o comunidor és un edifici de planta quadrada construït amb l’objectiu d’invocar l’ajuda divina en casos d’urgència, sobretot quan les condicions climàtiques amenacen les collites. Eren molt habituals als Pirineus, però avui dia se’n conserven pocs. N’hi ha a banda i banda del Pirineu, des de Serrallonga fins a aquest de Vallfogona.

Per un camí empedrat entrem a la plaça de la Salut.

coll de canes, puig estela, riudaura, vallfogona,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *