Excursió per Llaés: les balmes del Teixidor i de Fleus i el santuari de la Cau

Fitxa tècnica

Comú: Llaés (Ripoll, Baix Ripollès)
Sortida i arribada: Hostal de Llaés
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió ens porta en un recorregut de 12 quilòmetres per Llaés, al sud del terme comunal de Ripoll, a les envistes ja de la comarca d’Osona. Es tracta de passejar unes quatre hores per les balmes del Teixidor i les de Fleus, i per la muntanya de la Cau per a observar restes de com segles enrere l’home aprofitava les cavitats naturals per a fer-hi activitats de pagès enmig de grans masos.

Es va en cotxe des de Sant Bernabé de les Tenes (N-260a a cinc quilòmetres de Ripoll en direcció Vallfogona) fins a l’Hostal de Llaés, passades les grans masies de la serra i la vila i deixant la pista formigonada per a agafar la carretera forestal que va a la casa del Teixidor, just abans del turó on hi ha el castell. A la casa de l’hostal hi ha el pal indicador R7 de la xarxa de camins Itinerànnia. Allà començarem a caminar agafant la carretera més bona, la de més a la dreta, que enfila cap al Teixidor per un solell de roures i alzines entre cingles.

Vista general del Mas Teixidor de Llaés (1928). ©ACRI150-44-N-2731

Al cap de mitja hora, passat un quilòmetre i mig, carretera amunt, tot veient a la nostra dreta el castell i la casa de la Vila, passem una tanca i ja som als quintans i als grans freixes de la masia del Teixidor. Abans d’entrar a l’era, agafem la carretera més herbada que surt a mà dreta i que voreja les cabanyes i les parets de pedra d’aquesta gran casa amb dues eixides, una a cada planta.

Carretera enllà, a la dreta veiem l’impressionant cingle del Morro del Quer i a sota la casa de Massats, passem una tanca i, uns tres-cents metres després, trobem les marques grogues d’Itinerànnia, però ens desviem avall per un ramal fins arribar, uns quatre-cents metres després, a la balma del Teixidor, que encara conserva parets de quan servia de corral a grans ramats d’ovelles.

Les balmes —o baumes, en la pronunciació local— són coves no gaire fondes, formades per l’avançament d’una roca sobre un espai buit. Durant segles foren els habitatges de molts de vilatans. A la fotografia, la balma del Teixidor presenta un estat ruïnós, tot i haver estat habitades no fa tants d’anys.

Tornem a pujar a la carretera i seguint-la un quilòmetre arribem a la casa del Burbau de la qual en queden quatre parets amb un habitatge mòbil a dins. De seguida, a l’esquerra, enfilem un camí amb marques grogues cap a les balmes de Fleus, i el seguim sempre en direcció a llevant uns sis-cents metres.

La balma de Fleus.

Quan som ben bé a les envistes dels Emprius de Ripoll, a l’altra banda de la vall, ja veiem la gran balma a la qual arribem deixant uns trenta metres a l’esquerra el camí marcat. Aquesta balma, molt ennegrida pel fum, conserva més parets i fins i tot en el fons d’una estança hi ha una pica on hi neix aigua.

Tornem al camí i seguint les marques grogues anem pujant per un corriol que fent esses sorteja el petit rec i enfila amunt prop d’un quilòmetre. Quan arribem a un quintans de seguida ja tenim a sobre la carretera que ve de Milany. La prenem a l’esquerra en direcció ponent i la Cau. Va planera, uns tres quilòmetres, fins als llisos de l’ermita. La Cau sembla més una llarga cabanya que una església.

L’església de la Cau.

Deixem l’ermita agafant a la dreta un camí que passa per sota de la carretera. Hi trobem les marques d’Itinerànnia i també les grogues i blanques, ja que forma part del PR-C59 que voreja tota la vall de Vallfogona. Uns quatre-cents metres bosc avall arribem al pal R8 al coll de l’Oli on deixem les marques del PR i seguim les d’Itinerànnia a l’esquerra, en direcció Llaés, la Farga i Montesquiu. El camí, que és una mena de carretera de bosc en mig d’una fageda, porta —quan s’acaba a un corriol— a la dreta, que baixa dret enmig de pins. S’arriba a una antiga carretera forestal i, al cap de poc, es pren un corriol, a mà dreta avall, que acaba de nou en una mena de carretera des d’on ja veiem el castell i l’hostal.

Vista de Llaés al camí cap a la balma del Teixidor.

Finalment surt un corriol a la dreta que quatre-cents metres després arriba al punt de sortida, l’hostal.

balma, balmes, bauma, fleus, la cau, la farga, llaés, morro del quer, teixidor,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *