Festa i clima

A qui no li agrada gaudir d’un o de molts dies de festa? Acompanyats d’aquell raig de sol que ens enlluerna el rostre i ens aporta benestar… Com enyoro aquells dies de llibertat i moviment!

Segur que ja heu sentit a dir, i tenint en compte l’estació que som, esmentaré aquella dita que diu que la primavera, la sang altera.

Possiblement tots l’heu pogut sentir en més d’una ocasió, i fins i tot hi ha qui la fa servir en el seu dia a dia.

Bé: analitzem la frase. El bon temps i l’increment d’hores de llum fa que s’activin una sèrie d’hormones relacionades amb l’estat d’ànim. El canvi de temps fa que participem en més activitats i ens fa sentir més actius, incita a socialitzar-nos i com a conseqüència augmenten el bon humor i el desig sexual. La pujada de temperatura i els dies més llargs disparen els senyals biològics.

L’explicació científica acredita que la melatonina és l’hormona encarregada de regular els cicles del son en funció de la llum. És a dir: quanta menys llum, menys melatonina; que alhora produeix un augment de la segregació d’oxitocina, dopamina i serotonina. Totes s’afegeixen a l’estat d’eufòria primaveral.

Si parlem de la sexualitat i de les relacions sexuals hem d’esmentar que aquestes han de ser desitjades i consentides, i s’han de basar en el respecte. Perquè sigui així, cal parlar-ne obertament amb els infants. Encara continua essent un tema tabú, i és indispensable desmuntar-lo entre tots, des de l’entorn més pròxim del menor. Cal que tots els serveis i agents socials que acompanyen la infància s’hi impliquin d’acord a la maduresa emocional i amb cada etapa evolutiva. Així evitarem situacions d’aïllament, desconeixement o acceptació de conductes d’altres que poden vulnerar els seus drets.

Així doncs, és imprescindible empoderar l’infant mitjançant una educació sexoafectiva de qualitat. Els infants han de poder identificar les seves parts íntimes i n’han de conèixer el nom sense modificacions, tal com són: penis, vulva, pits, cul… També han de tenir eines per a reconèixer el seu espai íntim i posar límits.

Cal capacitar els infants a dir no, al mateix temps que els ensenyem a respectar els límits que posen els altres. Tot això els ajudarà a identificar situacions de risc que els podrien exposar a agressions físiques, psíquiques, emocionals i sexuals.

No només és essencial que els professionals tinguin les capacitats adequades per a protegir-los, sinó que és primordial que disposin d’una xarxa de suports i recursos adient, com per exemple formació especialitzada i protocols estandarditzats i eficients en l’entorn laboral.

Parlar de la sexualitat fa que desaparegui aquest secretisme que en moltes ocasions protegeix l’agressor en situacions d’abús sexual infantil. Els infants necessiten eines i estratègies, acompanyament en el seu desenvolupament fins que adquireixin la maduresa en tots els aspectes: cognitiu, sexual, social, etc.

Al Espanya el límit d’edat a partir del qual un menor pot tenir relacions sexuals es dona a partir dels 16, tal com es defineix en la reforma del codi penal. Anteriorment era als 13, però el Comitè dels Drets de l’Infant de l’ONU havia sol·licitat a l’Estat que elevés l’edat de consentiment sexual, exposant la manca de maduresa emocional, sexual i cognitiva.

El Comitè Espanyol d’UNICEF adverteix del perill que pot suposar criminalitzar una relació entre joves: una com a major d’edat (18 anys) i una menor de 16 anys. En aquest cas, el codi penal fa una excepció sempre i quan les relacions siguin consentides, les edats siguin pròximes entre si i el grau de maduresa i desenvolupament siguin similars.

Més enllà de la protecció jurídica és molt important l’educació afectivo-sexual per tal de canviar l’estructura patriarcal on l’educació sexual continua tractant la dona com a ésser reproductiu, i el coneixement del propi cos reconeix tan sols els òrgans com a aparells reproductius.

El 23 de febrer d’enguany, la fundació ANAR presentà el seu informe Abús sexual en la infància i adolescència segons els afectats i la seva evolució a Espanya (2008-2019), amb l’objectiu d’analitzar i comprendre l’abús sexual patit per nens i adolescents de l’Estat. Aquest estudi recull l’evolució del silenci d’aquesta situació, en els darrers 11 anys, des del punt de vista de les víctimes. Al mateix temps transmet claredat a l’hora de crear un perfil d’aquestes situacions, entre d’altres dels agressors, formes d’abús, reaccions del entorn, símptomes i conseqüències.

L’estudi es fa entre els anys 2008 i 2020 i l’evolució és alarmant: l’any 2008 es recolliren 273 casos d’abús sexual infantil i juvenil, augmentant fins a 1093 el 2020. Aquest augment es produeix en els darrers sis anys.

Cal afegir-hi un augment de les notificacions d’abús mitjançant les tecnologies: la ciberseducció de menors (en anglès, grooming), assetjament i abús en les xarxes socials en un 36,7% dels casos; i el sèxting, que és la recepció o transmissió d’imatges de contingut sexual, en un 25%.

Aquestes dades ens han de fer reflexionar. No creieu de debò que és hora de fer una passa endavant per a exigir i protegir els drets dels nostres infants?

Haurien de provocar un canvi en la nostra societat, una reflexió. Caldria que fos una prioritat de protegir els nostres infants per a evitar situacions que vulneren els seus drets. L’informe que presenta la fundació ANAR conclou amb una sèrie de recomanacions per als nens, adolescents, famílies i institucions públiques; aportacions per a incorporar-los al Projecte Integral a la Infància i Adolescència envers la Violència. Podeu trobar aquest informe a la seva pàgina web www.anar.org.

Gaudiu dels dies de primavera, del paisatge de colors que trobem en el nostre entorn, un passeig, un berenar a la muntanya… atureu-vos un moment, respireu i continuem fent camí.

adolescència, relacions, sexualitat, tabú,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>