Excursió per Gombrèn: el santuari de Mogrony i el forat de Sant Ou

Fitxa tècnica

Comú: Gombrèn (Baix Ripollès)
Sortida i arribada: Mogrony
Durada aproximada: 3,5 hores
Distància aproximada: 10 km
Dificultat: mitjana

L’excursió puja a un dels santuaris amb més devoció del Ripollès, Mogrony, i descobreix alguns paratges emblemàtics de la petjada del llegendari Comte Arnau. L’excursió és de deu quilòmetres amb un desnivell de més de sis-cents metres però també es pot fer, des de dalt del santuari, només la volta des de Sant Pere fins al forat de Sant Ou (o Sant Hou), que és molt més planera i de només tres quilòmetres.

Segons Joan Corominas, el topònim Mogrony ve del llatí mucronio ‘mugró’, si bé els forasters han escampat la forma Montgrony, contaminada per la paraula mont ‘muntanya’ present en altres topònims semblants (Montserrat, Montseny, etc).

Sortim de Mogrony enfilant, per sobre la carretera, pel costat dret de l’església. Trobem les marques grogues d’Itinerànnia i també les vermelles d’El Camí. Passem enmig de cases i hortets i també per sobre d’un safareig comunitari amb aigua clara. Quan s’acaben les cases creuem un torrent per una palanca de fusta i el camí comença a pujar en trams mig empedrats. En uns planells amb pollancres, troben un petit oratori i una terma que identifica que som al camí de Nostra Senyora de Mogrony.

Enfilem camí amunt entre pins durant un quilòmetre fins arribar a uns quintans que, a l’esquerra, porten a la casa de Pomarell. El camí voreja un cingle i es torna a enfilar, entre pins, fins a un tram planer on es veu el santuari ja més proper. Al coll de Jou deixem el bosc i amb vistes cap a Mataplana, l’Espluga i el Pedraforca es fan els tres-cents metres fins arribar a l’aparcament del Santuari.

Vista des de Mogrony.

Entrem pel portal de l’antiga casa del rector on hi ha el Centre d’Interpretació Mogrony Any 0 i pugem l’escala, entre la roca i l’hostatgeria, cap a l’ermita, enclavada a la roca, i continuem fins a l’església romànica de Sant Pere. Aquí al cim, podem observar al sud una bona panoràmica del Rasos de Tubau.

Sant Pere de Mogrony és una església de Gombrèn. Està situada al pla de Sant Pere de la Serra de Sant Pere, just sobre el cingle on hi ha la capella de Santa Maria de Montgrony. És una obra inclosa en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Comencem la segona part de la ruta, de poc més de tres quilòmetres, per veure el Forat de Sant Ou. Just davant de l’absis de l’església de Sant Pere, quan s’acaba la barana, avall a la dreta surt un corriol. Sota una gran mata de boix hi ha un rètol verd clar que indica, cap a l’esquerra, el coll de Mansillo i el coll Roig i prenem cap aquesta direcció, per un camí que de mica en mica es fa més fresat i està senyalitzat amb marques vermelles. Passats uns quatre cents metres, el camí s’enfila en mig d’un bosc de pins i boixos. De nou, un indicador separa els dos colls i seguim a l’esquerra cap al coll de Mansillo, tot pujant amunt.

Quan s’arriba a una pista forestal, som al coll de Mansillo. Seguim la pista a mà dreta, passada una roca entrem a l’obaga, enmig de faigs, i seguim direcció coll Roig. A l’esquerra ens queda la muntanya de Costa Pubilla. Uns 100 metres avall deixem la pista, quan trobem un indicador a l’esquerra que indica el corriol, molt dret i que es va eixamplant, que porta direcció al Forat de Sant Ou. De nou un indicador ens fa enfilar en mig de la fageda a l’esquerra (també amb marques vermelles) i dos-cents metres amunt trobem, voltat de baranes, la cavitat coneguda com el Forat de Sant Ou.

Vista des de Mogrony.

Reculem al camí fins a la pista avall. Podem admirar a la nostra dreta la muntanya de la Covil i Coma Armada. Passats cinc-cents metres, som a sobre del refugi de les Planelles on agafem a l’esquerra un camí planer, que passa davant d’un plafó informatiu del PEIN Serra de Mogrony.

Ens encaminem cap al Malpàs que, tot i passar a tocar les roques, té baranes de protecció des d’on veiem la carretera de betó per la qual s’accedeix en cotxe al santuari, ja molt a prop de l’aparcament. Passada la penya arribem als planells de costat de l’església de Sant Pere. Per les escales baixem a la zona de l’hostatgeria i, admirant la magnífica vista, baixem a Gombrèn pel camí que hem pujat.

coma armada, comte arnau, gombrèn, malpàs, mogrony, montgrony, pedraforca,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *