I després de Nadal… què?

Nadal ja és aquí, i tot i que jo escric aquestes línies a finals de novembre reconec que ja tinc ben guarnit l’arbre al menjador de casa. M’agradaria donar-vos algunes pistes de com fer una súper campanya de màrqueting de cara a aquestes festes, però si som pràctics, crec que és més recomanable que parlem del post-Nadal.

Sí, el post-Nadal per norma sol ser un autèntic caos. Les rebaixes poden ser capaces d’enfonsar tota la feina de posicionament de marca que hem treballat durant la resta de mesos. I si us demaneu com, aquí us dono un llistat de males praxis post-nadalenques:

–Només donar importància al preu del producte. Recordeu que si teniu consumidors habituals aquests poden pensar que els heu pres el pèl durant la resta de l’any.

–Fer de les vostres xarxes socials un mercadet aleatori i variat en què només podem veure gangues.

–Agafar de Google (el nostre amic incansable) qualsevol imatge i enganxar a sobre un títol de ‘Rebaixes al 20%’, ‘Rebaixes al 30%’, ‘Rebaixes al 40%’, i així successivament fins a esgotar existències o esgotar el personal.

–No tenir ben programada la campanya i deixar que vagin passant els dies fins que us adoneu que ja no es fa fosc tant aviat.
I encara podria seguir, així que… què us recomano? Naturalment que heu de fer rebaixes, només faltaria! Però a banda d’intentar treure tot el gènere del magatzem, us proposo pensar una mica més enllà i aprofitar les festes nadalenques per fer les següents valoracions sobre les estratègies de màrqueting, digitals o no, que heu emprès durant aquest any tan estrany.

Recordeu que la vostra empresa no pot ser un mercat de carrer on tot s’hi val

Analitzeu les accions

Penseu a veure de totes les accions que heu fet, quines sí que han funcionat i quines no. Per exemple, si heu fet una campanya de correu electrònic amb ofertes especials a un grup de clients VIP, ha funcionat? Si us heu endinsat al món d’Instagram, quina és la rebuda que heu tingut? Com, què i quan heu publicat? Si us heu centrat a fer accions a la botiga, la gent les ha conegudes o us heu quedat sols?

 

Marqueu objectius realistes i mesurables

És a l’ordre del dia això dels objectius per al nou any, però a l’empresa i al màrqueting són molt més importants que l’aire que respirem. Els objectius serveixen per triar el camí que volem caminar i de quina manera, o dit d’una altra forma, quines estratègies crearem i amb quines accions les complirem.

Els objectius han de ser realistes. No podem dir vull passar de tenir una botiga a tenir-ne cinc en sis mesos, per exemple. Els objectius no poden ser descabellats.

Uns objectius realistes podrien ser:

–Fidelitzar el 20% dels meus clients en sis mesos mitjançant campanyes personalitzades.

–Vendre el 30% més respecte de l’any anterior en la campanya de Sant Jordi. I si enguany no hi ha Sant Jordi, planificar alguna acció que em reporti vendes per a aquella setmana.

–Augmentar el 10% dels meus seguidors d’Instagram en tres mesos.

–Augmentar un 5% les peticions de consulta dels meus productes via WhatsApp, missatges directes de Facebook i Instagram en dos mesos.

 

Feu un calendari d’accions

Ara sí, aquest 2021 l’heu de començar amb un calendari d’accions anuals. En aquest calendari heu de marcar primer de tot: dates senyalades de l’estil Nadal, Sant Jordi, dies festius, el dia internacional de tal cosa que és important per a la vostra empresa, etc.

Un cop fet això, marqueu les dates importants pel vostre negoci: quin dia comença la temporada de primavera, cap a quina setmana canviareu la carta dels vostres restaurants, tindreu algun esdeveniment important com ara canviar de local la vostra botiga, si tancareu per vacances, i tot el que calgui.

I ara… les campanyes que us agradaria portar a terme. Aquí val a dir que la creativitat ha de ser un plus. Us en poso alguns exemples. Si teniu una botiga de sabates podeu fer campanyes concretes sobre tendències o tipus/models de sabates. Si teniu un restaurant potser podeu fer un efecte crida de canvi de carta, però que la carta estigui votada pels clients mitjançant un menú degustació que hauran de reservar i pagar. Si teniu una fruiteria us proposo de fer campanyes de paquets per a fer una recepta en concret. En aquest últim cas també podeu fer col·laboracions amb altres comerços, que sempre venen molt bé.

Sempre hi ha una alternativa per a fer de les rebaixes una campanya molt més interessant

Canvi d’imatge

Si ja heu valorat tot això, reviseu una vegada més la vostra imatge. No em canso, ho sé! El logotip que estiu utilitzant està obsolet? Els colors i les tipografies són les adequades? Les imatges que utilitzeu són de bona qualitat? Són pròpies?
Penseu en aquests aspectes de forma acurada, ja que això pot marcar la diferència entre un bon posicionament de la vostra marca com empresa o un mal posicionament. O dit d’una altra manera: si els vostres clients perceben la qualitat que voleu mostrar o és justament l’efecte contrari.

 

Pressupostos

I per últim, parlem de diners? I tant! És un dels aspectes que potser costa més de parlar, però cal tenir la paraula ‘pressupost’ sempre a la ment. És important tenir una partida per accions de màrqueting i no cal pensar en anuncis a la televisió o publicitat lluminosa a la carretera. Però si que si justament veieu que cal canviar el logotip de la vostra empresa ho ha de fer un professional, si voleu fer enviaments de correus electrònics amb bona presència, heu de contractar un servei de publitramesa electrònica, etc. Si les imatges de la vostra botiga són un desastre, cal que contracteu a un fotògraf professional (que per cert, també el podeu contractar via latira, és un dels nostres nous serveis).

El màrqueting, a gran o petita escala, hauria de ser una partida sempre present als vostres negocis i us ajudarà a fer més vendes i a no perdre tant de temps.

Què us ha semblat el post-Nadal? Pensàveu que us donaria treva aquestes festes? Això mai!

Espero que passeu unes festes espectaculars, que respecteu les recomanacions de mobilitat i grups de persones i que us poseu sempre la màscara, que vull seguir parlant de màrqueting amb tots vosaltres i només serà possible si ens protegim entre tots.

Bon Nadal, bon any nou i bon llistat de tasques!

estratègia, màrqueting, post-nadal, rebaixes, vendes,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>