L’autoodi o la por de ser descobert

Si donem un cop d’ull a les empreses de la nostra comarca, veurem que una part força important tenen el web només en castellà. «No passa res», em direu, «així arriben a més gent». El castellà com a arma globalitzadora. Podria ser que l’espanyol tingués un vestit d’universalitat que el català no té. Ves a saber.

Noms de comerços en català que fan d’aquí i continguts en castellà que arriben a tothom. Arribo a pensar que els lectors de l’Uruguai —amb tots els respectes pels lectors uruguaians, val a dir— frisen per comprar productes catalans. Deu ser que a casa nostra no hi ha mercat, com que som un país petit de tan sols 14 milions d’habitants i tenim complex d’inferioritat…

Fem la prova d’entrar un dia a un supermercat. Anem al Mercadona. Quants productes en català hi trobareu? Cap. Al Carrefour? Els mateixos. Al Condis? Alguns hi duen l’etiqueta, però si hi ha poc espai, no patiu que prescindiran del nostre idioma. A l’Eroski el mateix, si fa no fa. Si tots fossin com l’Esclat em lluiria més el pèl.

Deixem-nos de grans superfícies i entrem en un petit comerç. Voleu comprar roba interior en una merceria. Ni rastre de català en cap etiqueta. Ho duen de la Xina tot, em direu per a justificar la no presència del català. Un electrodomèstic? Tampoc. Ni menjar, ni beure, ni roba, ni accessoris. Res.

Els iogurts Pastoret dissimulen la catalanitat per tot arreu: ni rastre de la nostra llengua en els seus productes.

Les etiquetes bio, eco i km 0 que ara estan tan de moda ens amaguen una realitat dura per al català, tot i que fins a cert punt són els productes que més respecten la nostra llengua. Això sí, un respecte que no tenen per als dissenyadors gràfics, perquè sembla que combinar la Comic Sans amb paper kraft ja et fa ser més que respectuós amb el medi.

Bromes a part, si us fixeu en l’etiquetatge dels productes catalans veureu que la catalanitat que traspuen és més aviat discreta. El mateix passa amb les empreses. Quantes en coneixeu que, tot i tenir un nom català, amaguen el seu origen? Font Vella, Pastoret, Borges, Almirall… La por de ser descobert i la vergonya que els altres sàpiguen el teu origen té un nom: autoodi. I creieu-me que és una característica que tenim ben arrelada.

Fa gairebé un any l’Assemblea francesa va aprovar una llei que incloïa al codi penal la discriminació lingüística per raó d’accent. La sentència vingué atiada d’ençà que Jean Castex fou nomenat primer ministre: molta de gent feia mofa de l’accent català del que llavors era batlle de Prada. Quantes vegades heu destacat el fort accent català de l’exministre Salvador Illa? Segur que moltes. I quantes vegades provem nosaltres de dissimular-lo per vergonya? Encara moltes més.

Font Vella: el nom en català i l’etiqueta en castellà, el folklorisme típic de les empreses catalanes.

La sensació que hem d’amagar-nos si volem ser algú és una característica molt usual dels països ocupats. Quan descobreixin que som catalans, quina por! Ens boicotaran, no voldran els nostres productes, en preferiran d’altres…

Al nostre país hauria de ser normal disposar de productes en la nostra llengua, i així podríem perdre el temps en coses de profit i no llepar-nos les ferides per qualsevol motiu. Però no. Preferim anar de víctimes i de sotmesos pel món i d’amagar els nostres orígens i la nostra llengua.

Tenim grans empreses al Ripollès que dissimulen la seva catalanitat i que tenen noms i cognoms: Soler i Palau, Solter, CBG, Matrix… Han nascut aquí, són empreses d’aquí, amb directius d’aquí, i ep, em sembla ideal que s’hagin obert al món i que hagin dut feina a la comarca i tot el que tu vulguis… però per què collons no etiqueten en català? Tanta vergonya els fa? A mi sí que me’n fa, de vergonya, que no ho facin.

Tenir el web de la teva empresa només en castellà quan ets un productor català hauria de ser, com a mínim, motiu de sanció. Etiquetar en totes les llengües menys en la del territori on vols vendre el teu producte hauria de tenir una bona multa. I els consumidors hauríem de ser una mica responsables de tot plegat, perquè en el fons som nosaltres qui fem ús d’aquests productes.

autoodi, català, etiquetatge,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>