Les diferències generacionals i les noves tecnologies

La diferència generacional que hi ha entre pares i adults envers els adolescents, a vegades provoca una fractura en l’apreciació sobre la realitat social i estructural que ens envolta. Els que avui som pares venim d’una època on hem viscut la transició de l’analògic al digital, però el jovent actual ja ha nascut dins d’aquest canvi. 

Estem vivint una revolució molt intensa de noves tecnologies i xarxes socials, que ja fa temps que condiciona la manera de comunicar-nos i de relacionar-nos. Des de les estructures educatives, les plataformes d’avaluació i seguiment dels estudiants, tant de primària com d’ESO, passa pel món virtual on els pares tenen tota la informació relacionada amb els seus fills, notes, avaluacions, deures, notificacions, entre d’altres.

Però malgrat aquests suposats avenços, les necessitats dels adolescents, a nivell més primari, en termes biològics i emocionals, són les mateixes que hem viscut els que ara ocupem els rols de pares o tutors. És a dir, encara que podem apreciar una evolució en la societat, els adolescents d’ avui i les seves necessitats no són diferents a les de generacions anteriors.

Encara que les necessitat afectives són les mateixes, també és veritat que les formes de tractar-les han canviat. Els pares tenim la tendència a comparar les nostres històries o experiències de joves i adolescents amb el que estan vivint en l’actualitat els nostres fills, deixant de banda els canvis que en el transcurs dels anys han anat succeint a la societat.

El pas dels anys no es contradiu amb els temps moderns

No per haver viscut l’era analògica vol dir que som analfabets digitals. De fet, ens hem vist forçats a adaptar-nos als canvis, molts de nosaltres en el món laboral treballem amb les noves tecnologies. Moltes de les obligacions familiars estan relacionades amb plataformes digitals com el WhatsApp, el web de l’escola, de l’institut… comprem per internet, les factures ens arriben al correu electrònic, etc.

Si la societat es mou de manera digital hem d’assimilar que els nostres fills tenen més integrat que no pas nosaltres l’ús de les pantalles. És per mitjans com els telèfons i ordinadors que els adolescents gestionen les seves relacions socials, els deures, fan les recerques del col·legi trobant respostes a moltes inquietuds.

Ens correspon a nosaltres ensenyar-los a filtrar els continguts, a controlar l’ús dels dispositius, a posar normes i pautes amb l’ús de les noves tecnologies. Ens toca informar-nos dels continguts i de com funcionen les plataformes digitals, conèixer els tipus de jocs de consoles de joc, establir un ús racional de aquest mitjà d’entreteniment…

 

Per on comencem?

Per a poder ser objectius, hem de conèixer els espais virtuals, les plataformes digitals que fan servir els adolescents. Per una banda hi ha les xarxes socials: Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat, Telegram, Twitter, entre d’altres. Després hi ha Youtube, Google, els blogs, WordPress, la Wikipèdia…

Totes aquestes plataformes ofereixen una font de comunicació i difusió de la informació de forma instantània, i moltes de aquestes son eines molt valuoses per investigar, generar continguts i generar opinió. Però, també és ben cert que circula molta desinformació, notícies falses, i de vegades es fan servir per fer mal a persones com el ciberassetjament, la violència masclista a les xarxes,…

És molt important saber què és el que veuen, les tendències que segueixen, els temes que els condicionen. És inevitable el contacte amb les xarxes socials, l’ús d’internet i l’accés a tot tipus d’informació, per això hem d’estar al dia i coneixeu-ho per a poder orientar, dirigir i pautar límits i el seu ús.

adolescència, revolució, tecnologia, xarxes socials,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>