Excursió de Milany a Santa Magdalena de Cambrils

Fitxa tècnica

Comú: Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès) i Vidrà (el Bisaura)
Sortida i arribada: plaça de la Salut de Vallfogona
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 16 km
Dificultat: mitjana

La serra de Milany-Santa Magdalena fa de partió entre les comunes de Vallfogona, al Ripollès i Vidrà, a Osona. És una balconada excepcional tant cap al Pirineu com cap a la Plana de Vic.

L’excursió que proposem, de 16 quilòmetres, permet conèixer dos dels seus punts més emblemàtics: les restes del castell de Milany i l’ermita de Santa Magdalena de Cambrils.

L’ermita de Santa Magdalena de Cambrils està situada al capdamunt de la serra de Santa Magdalena a 1.547 m d’alçada al sud del terme del municipi de Vallfogona i que mena, vers l’oest, cap a a serra de Milany i els límits del municipi de Vidrà. De l’ermita, d’estil romànic ja se’n té constància d’ençà el 1326 i sembla fou ampliada amb una hostatgeria al segle XVII. S’hi venera una antiga imatge gòtica d’alabastre de Santa Magdalena.

Sortim del poble pel nucli medieval cap a can Rafart i el Meridià Verd. Prenem el GR3, amb marques blanques i vermelles, que ens fa baixar fins a la riera de Vallfogona i creuem pel pont medieval. Just passat, a mà dreta, prenem el corriol que enfila per la Portella. El camí va pujant amb vistes al nucli urbà i a tota la solana de la vall, entre clarianes i claps de bosquet d’avellaners, roures i pins fins a la pista que porta a Milany.

La prenem a la dreta, durant 2,3 quilòmetres i un cop creuat el rec de les Artigues la deixem tot agafant un corriol a l’esquerra que enfila amunt entre el bosc de boixos i faigs. Amunt, amb cert pendent, deixem les restes de la casa de can Gallart i entrem en un tram on es veu que s’ha aclarit el bosc fins arribar al darrer revolt de la pista abans de la carena d’on just a sobre fem els darrers metres fins a sortir al collet de Milany (pal d’Itinerànnia R10).

Per a pujar fins al cim del castell cal continuar a la dreta i enfilar-se al turó tot pujant per la roca que té esgraons i agafadors. Des del 2012, el Pla de Monuments de la Diputació de Girona hi inverteix per a consolidar-ne la torre, construir-hi una escala mirador i excavar la restes del castell.

El castell de Milany.

Continuem per la carena, en direcció a llevant seguint ara les marques blanques i grogues del PR C59 (a la dreta deixem les del GR3, que fins a Puig l’Obiol es van trobant) per sobre del prat on hi ha una caseta repetidor enfilant fins al Pla de la Bronze on creuem el filat i passem, a l’esquerra pel bac, un tram de fageda i de nou prats fins al collet de l’Amorriador (pal d’Itinerànnia R11) on també per l’esquerra passem el turó de Puig l’Obiol i sortim a una tanca de filat que ens porta a entrar en el gran pla del Tabac.

Passat un tram de bosc arribem a la Creu de l’Espinal on passa la línia elèctrica d’EYPESA. Travessem la pista i enfilem de nou per la carena i prop del fil pel bestiar. Una antiga pista forestal per l’obaga ens porta al coll de Trebija on trobem la nova pista forestal que puja a l’ermita. El camí continua dret per la carena i per sobre de la pista, fins a la façana de l’ermita que té davant el pal d’Itinerànnia R12.

Resten els darrers sis quilòmetres de tornada al poble que els fem per la variant PR C59.2, també amb marques blanques i grogues, que surt en direcció muntanya avall de sota la carretera davant de l’ermita.

Baixa amb fort pendent per la fageda fins a trobar la pista, mig quilòmetre avall. El camí continua combinant trams de corriol entre el bosc i trams de pista fins arribar al pla de Puigvassall on prenen la carretera a mà esquerra fins a la casa de Puigvassall que voregem per sobre cap a uns prats abans d’entrar en un bosc de pins per on el corriol baixa amb un fort pendent prop d’un quilòmetre fins a l’entrada del pàrquing de la Bauma.

El Castell de Milany fou un castell termenat al cim del Milany, un puig que domina la vall que comunica Vallfogona amb la plana de Vic. Es tracta del castell català bastit a una major alçada. Avui dia l’estat és de ruïna, és al límit municipal entre Vallfogona i Vidrà i ha estat catalogat com a bé cultural d’interès nacional.

Agafem la carretera de betó a la dreta avall resseguint el torrent fins a la font dels Burros. Allí deixem la carretera i prenem, a l’esquerra, un corriol amb un pontet fins a la gorga del Frare, tot passant davant de la barrada d’en Mònic.

El camí continua entre els avets per una antiga carretera que deixem per baixar a la dreta fins a davant de la casa de Ciutadia. Agafem un camí ample per sota de la casa que ens porta fins a la riera de Vallfogona que creuem per unes passeres i la voregem fins al passallís del Trull. Allà enfilem la pista de betó a la dreta, ja a les en vistes del poble amunt fins a passar sobre la zona esportiva i arribar a la plaça de la Salut.

milany, santa magdalena, santa magdalena de cambrils, serra de milany, vallfogona, vallfogona de ripollès, vidrà,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *