El museu com a activitat extraescolar?

Mentre tornava a casa l’altre dia amb el ferrocarril observava un grup de pares amb els seus fills que just havien acabat de sortir de l’escola. Una de les mares esbufegava desesperada quan la seva filla va començar a cridar que no volia anar a anglès, que era massa avorrit. La germana petita se la mirava desafiant, cercant les paraules adequades per a fer-la enfadar encara més i agreujar la situació, quan de sobte va deixar anar: «doncs jo estaré súper bé a la classe de piano i després anirem amb la Martina a la piscina». Ja us podeu imaginar la reacció. Un dels pares del grup —intentant donar consol d’alguna manera a la mare— va dir que ell també portava una rutina frenètica amb les extraescolars dels fills: que si ara futbol, després mugendo, i cada dimecres xinès, perquè ara ja no és suficient estudiar només l’anglès.

Els mirava i els escoltava embadalida, mig somrient i mig pensarosa, i de cop —donant inconscientment un cop d’ull a la carpeta que duia a la falda amb els apunts i articles d’art per al doctorat— em vaig adonar que la cultura mai no té cabuda com a activitat extraescolar. Els pares s’excusaran dient que els nens ja van amb l’escola a la visita guiada del castell tal, a l’espectacle infantil del cap de setmana i alguns s’atreviran a afirmar que els seus fills ja estan culturitzats perquè toquen la flauta a les classes de música i a la tarda fan ballet. En alguna de les visites guiades que faig el diumenge, tristament puc veure com alguns pares fan callar els nens de males maneres i no els deixen participar demanant coses —no fos cas que demanessin alguna bestiesa— i perquè quan consumeixes cultura «has d’estar callat, quiet i escoltant els grans que són els que en saben». Evidentment, després d’això, el nen et dirà que no vol tornar més a visitar ni la catedral ni el museu ni res, que prefereix anar al parc amb el patinet.

El problema gira entorn de dos grans factors: el primer, que els pares volen la millor educació per als seus fills, quelcom que sigui pràctic i que els pugui ajudar en un futur, i per a ells la cultura no entra en aquests plans, perquè «això és una cosa de cap de setmana». El segon, és que les institucions patrimonials i museístiques encara es conceben com a llocs exclusius per a l’elit, i que si no en saps una mica d’art o d’història o de cultura general doncs és millor no anar-hi.

Partint d’aquesta base, voldria ajudar a trencar aquests tòpics i proposar a les famílies que integrin les visites culturals com a una activitat més dins les extraescolars dels fills, nebots, nets, etc. Per a posar-ho més fàcil i còmode, partiré amb l’exemple de visita cultural al museu (sigui de la temàtica que sigui).

El primer que ha de quedar clar és que el museu i la cultura en general poden ajudar a desenvolupar en l’infant les eines necessàries que podran ser requerides en el seu futur laboral o personal. L’art activa els mecanismes del pensament abstracte: ens ajuda a ser creatius, a imaginar, a pensar més enllà. Però també activa el pensament lògic: els infants, observant per exemple una pintura, intentaran cercar objectes, persones, llocs que els són familiars i coneguts, que saben explicar. Per tant, construiran un discurs raonat i, alhora, utilitzaran la imaginació per a completar les peces que falten en aquest trencaclosques que mica en mica aniran descobrint.

Un cop interioritzada aquesta idea només caldrà incorporar la visita al museu com a una activitat extraescolar més en la rutina setmanal o mensual dels fills. S’ha de fer amb naturalitat, igual que es faria amb qualsevol altra activitat. Serà important fer un exercici previ amb els infants, perquè ells també comprenguin la idea i estiguin d’acord a portar-la a terme. És important que durant aquesta primera conversa parleu del següent:

  • Digueu-los que durant l’activitat sempre estarà acompanyat. No sempre els pares podran ser-hi si treballen, per això pot ser enriquidor que el nen faci les visites amb altres familiars o amb altres amics de la classe, amb un adult que els acompanyi i els guiï. Que sigui algú de confiança amb qui el nen ja tingui una bona relació prèvia, fet que augmentarà les seves ganes d’anar-hi.
  • Explicar que podrà experimentar, jugar i aprendre amb coses que ja li agraden: la visita ha de ser un reforç per complementar els temes que li interessen i també una forma de descobrir coses noves que incrementaran la seva curiositat i ganes d’aprendre.
  • Parleu de l’activitat amb naturalitat. Que vegin que es pot incorporar a la seva quotidianitat com qualsevol altre activitat que ja facin (esport, idiomes, música, etc). Que vegin que pot ser un entreteniment i no una obligació acadèmica.
  • Establiu una periodicitat: perquè entri dins la quotidianitat de l’infant cal que es converteixi en rutina. Per això serà important acordar quins dies es durà a terme la visita. Això dependrà del nombre de museus que hi hagi en el territori, de l’economia familiar i de la disponibilitat. Per a grans ciutats es pot fer un cop per setmana i en llocs més petits cada quinze dies. També es pot complementar amb alguna visita extra els caps de setmana. No cal que siguin museus diferents; se’n pot agafar un de sol i dividir-lo en seccions (un dia veure només la sala de pintures, el següent dia d’activitat fer la sala d’escultura, etc). Cal complir l’esquema per tal que l’infant ho integri dins la seva rutina.

Aquesta és la part més difícil, però si mostreu entusiasme i naturalitat segur que els podreu convèncer. Han de veure que vosaltres esteu segurs del que dieu i que us ho creieu, demostrar-los la importància i l’entreteniment que pot suposar fer aquesta extraescolar.

I per a la posada en pràctica, els consells que heu de tenir en compte quan es desenvolupi l’activitat si voleu que tingui èxit són aquests:

  • Feu un primer contacte a través dels llibres o la lectura. Preparar la temàtica que triaran per a la visita observant llibres d’art els servirà per a trobar el que els agrada més. Podeu fer la tria a través del suport i el material (pintura, escultura, fotografia…) per períodes històrics, o a partir d’altres ítems que despertin la curiositat del vostre fill.
  • Deixeu que siguin ells que triïn la temàtica del museu. Exposeu-los diferents opcions i que triïn les que els facin més il·lusió o les que els despertin certa curiositat. No els obligueu a triar museus, sales o exposicions on el tema no els motivi de cap manera. Una bona manera és començant amb un museu on el contingut els fascini. Per exemple, si els agraden els dinosaures i els esquelets, poden anar a veure museus de prehistòria i història antiga o el museu de ciència. Si els agrada pintar poden començar per sales de museus grans especialitzats en aquest gènere.
  • Cerqueu exposicions especials o temporals. Pot ser que les obres permanents d’un museu no concordin amb la idea de visita que teniu planejada. Per això cerqueu, també, les exposicions temporals, que són de curta durada i especialitzades en temes diferents, on sí que es poden ajustar més al contingut que l’infant cerca.
  • Establiu un temps curt de visita. No us recomanaria de fer el museu sencer en una sola tarda, perquè es cansarien fàcilment. L’activitat hauria de durar un mínim de 45 minuts i un màxim d’una hora i mitja, depenent de l’edat del nen.

  • Cerqueu la forma més econòmica de dur-la a terme. L’economia familiar és important i més en aquests temps difícils. Establiu les despeses fixes que voleu gastar amb l’activitat extraescolar (podeu comparar-ho amb altres activitats que estigueu pagant). Tingueu present les ofertes i els descomptes: carnets de família nombrosa o monoparental, carnets infantils (com el del Club Super3, CavallFort), lots de visita i molts d’altres. També podeu cercar si els museus tenen uns dies o hores d’entrada gratuïtes que pugui coincidir amb l’horari posterior a l’escola.
  • Prepareu-vos abans de la visita. És important que els vostres fills berenin abans d’entrar al museu i que puguin anar al bany. D’aquesta manera la visita serà més còmode per a ells i podran fer-la amb tranquil·litat i sense presses. També és important trobar un moment per a triar el museu o l’exposició i no fer-ho al mateix moment de la tarda de la visita. Així podreu adquirir les entrades amb antelació (en línia, per exemple), i us estalviareu cues i problemes inesperats que evitaran que l’infant s’avorreixi.
  • Feu-los protagonistes de l’activitat. Per a ells serà un entreteniment, però a la vegada estaran aprenent. Deixeu-los que demanin coses o feu-los qüestions vosaltres de forma senzilla. La clau és no frustrar-los, que vegin que ells també tenen coneixements i que en poden parlar amb naturalitat, qüestionar-se coses i aprendre de forma divertida. Cal que durant la visita hi hagi un discurs al darrere de la visualització de cada obra. Deixar que sorgeixi de forma espontània, però amb un fil conductor que fomenti el raonament i l’esperit crític i intel·lectual de l’infant. Poden utilitzar com a suport del que van veient el dibuix (que duguin una petita llibreta i estoig amb colors) o demanar fotografies de les obres i coses que els agrada més per a tornar-les a veure posteriorment (amb la càmera del mòbil dels pares, per exemple).
  • Extraieu conclusions de la visita. El millor moment per fer-ho és sortint del museu, quan es torna a casa. És el moment de demanar-los si s’ho han passat bé, quines obres els han agradat més o menys i per què, si repetirien la visita, etc. Serà una manera d’acabar l’experiència cultural del dia i fer un resum de tot el que han après.

Per últim, molts de vosaltres segur que us demaneu a partir de quina edat es pot desenvolupar aquesta activitat extraescolar. Evidentment dependrà molt de cada infant, però l’edat recomanada pels experts és a partir dels quatre anys. Si teniu fills més petits i veieu que estan igualment encuriosits, podeu provar de fer l’activitat un cop al mes.

Podeu fer coincidir aquestes visites amb altres pares i amics del vostre fill. També podeu proposar a l’AMPA de l’escola que s’ho plantegi com a activitat extraescolar per a triar. Serà una bona manera d’integrar la cultura i l’educació en els alumnes.

No tingueu por de posar la cultura com a eix central en l’educació dels infants. El desenvolupament del pensament crític i imaginatiu que es desprengui de les visites també serà de gran suport per al seu futur. Feu, de la cultura, una activitat extraescolar quotidiana.

museu,
Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>