Excursió per Pardines: a l’estany de Can Roca i el pou de glaç i Santa Magdalena de Puigsac

Fitxa tècnica

Comú: Pardines (Vall de Ribes)
Sortida i arribada: plaça del Pedró de Pardines (Vall de Ribes)
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 10 km
Dificultat: mitjana

L’excursió transcorre pel terme comunal de Pardines: per la serra de Can Dulsat fins al pla de Sian i tornant per l’estany de Can Roca i el pou de glaç i per Santa Magdalena de Puigsac. La ruta, amb sortida i arribada al poble de Pardines té uns deu quilòmetres, que es pot allargar fins a catorze si s’arriba a l’Orri Vell, i es pot fer en quatre hores. Hi ha, en tot el recorregut, senyals i plafons explicatius de l’EIN Serra Cavallera, a més de marques grogues d’Itinerànnia en la major part.

Sortim del nucli de Pardines agafant a la plaça del Pedró el carrer Major fins a davant de Can Manel on hi ha el pal indicador i prenem, a la dreta, el carrer que baixa ben dret cap a una pista de betó que seguim fins a la cruïlla del cementiri i agafem cap al camí ral de Camprodon. Després deixem un pal a l’esquerra i prenem camí avall pel veïnat de Llavanera. Creuem el Segadell pel pont del Molí d’en Roca i enfilem cap al veïnat de Vilaró. A Cal Catoi girem a la dreta i per la carretera asfaltada arribem, en la cruïlla, a la carretera que va a can Dulsat. De seguida, enfilem a l’esquerra un camí que puja dret, uns tres-cents metres, per la serra de can Dulsat fins a uns prats. Allà el camí es torna més suau lleugerament a la dreta en ziga-zaga i al final trobem un cartell informatiu en un magnífic mirador cap al poble de Pardines.

La ruta segueix lleugerament a la dreta, i s’endinsa pel bosc, en un camí ample que va pujant, prop d’un quilòmetre, fins al cim de la serra on comencen els prats de pastura. El camí puja fent una corba pronunciada cap a la dreta pel dret la carena. Passada una barraca mig enderrocada, arribem al coll del Bac i, de seguida, a l’esquerra arribem a una pista herbada que tira avall. Travessem un torrent i entrem a la pista que puja a Nous Fonts i la seguim a la nostra dreta amunt. Passada una corba som al pla de Sian, i a l’esquerra, voregem el filat per a enfilar-nos per uns corriols del bestiar direcció un petit bosquet. Just a sota, travessem un filat doble, la tanca de Cortal Corona, i voregem els camps tot seguint el fil del bestiar a l’esquerra avall. Tot baixant arribem a una gran mata de boix on neix una font i de seguida trobem la pista, que avall ens condueix a l’estany de Can Roca. Vorejant-lo darrera els boixos i els arbres hi ha el pou de glaç, que conserva les parets i està voltat de fil per protegir que ningú, persona o bestiar, hi caigui.

L’estany de Can Roca.

Deixem l’estany a la dreta i continuem avall per la pista de terra. Uns cinc-cents metres després hi ha una bifurcació, amb pal de banderola, que a la dreta ens indica direcció Coll de Pal i Puig Estela. Aquí hi ha la possibilitat de pujar fins a l’Orri Vell. La carretera va enfilant i apropant-se per la vessant obaga del Taga i Serra Cavallera però amb unes fondalades on hi pastura gran part de l’any, ramats de vaques i eugues. Passats dos quilòmetres arribem al reconstruït Orri Vell on es poden veure marmotes que tenen el cau entre els rocs i just a la dreta de la carretera encara les parets d’una antiga jaça.

Reculem aquests dos quilòmetres i fem uns cinc-cents metres per la pista fins a trobar a la dreta de la carretera, que deixem, la zona d’aparcament de Furanques amb tanques de fusta i un plafó informatiu de l’EIN (a la nostra esquerra) i un plafó informatiu del Comunal de la Baga i Estanyol (a la dreta). El corriol, primer ample i després més estret, baixa dret avall fins a creuar un torrent i trobar la pista de formigó que seguim avall fins, uns tres-cents metres avall, passant el trencant de Can Roca i poc després, a la nostra dreta, l’ermita de Santa Magdalena de Puigsac.

Santa Magdalena de Puigsac, també coneguda com a Santa Margarida de Pardines, és una capella isolada situada al nord de la Serra Cavallera, al nucli de Puigsac. És una capella isolada situada a la serra Cavallera, prop del nucli de Pardines.

Passada l’ermita, agafem la pista formigonada de la dreta i poc després entrem en l’antic camí de Pardines que passa vorejat per arbres entre camps avall. Entrem un petit tros a la pista i tornem a sortir-ne a la dreta (passat un pal) i tot seguit agafem un corriol avall fins a trobar de nou la pista formigonada poc abans del trencat de la casa del casot. La pista travessa el Segadell pel pont Margó i comencem a pujar, sempre recte en direcció a Pardines i, ja més de pla, entrem al poble per la carretera de la Collada Verda.

can roca, pardines, pou de glaç, santa magdalena de puigsac,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *