Excursió per Campelles: pujada a la Covil

Fitxa tècnica

Comú: Campelles (Vall de Ribes)
Sortida i arribada: Campelles (Vall de Ribes)
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 14 km
Dificultat: mitjana-alta

L’excursió que es proposa recorre les parts més altes del terme comunal de Campelles amb esplèndides vistes cap a la vall del Rigat i també cap al Taga i Bruguera. L’itinerari, d’uns 14 km, es pot fer en menys de quatre hores tot i que, pràcticament la meitat, són de pujada a estones forta.

Coll de Prat de Jou amb el Coma Armada al darrere a l’esquerra.

Sortim dins de Campelles, de la part de darrere del Castell just on hi ha el pal d’Itinerànnia R142 en el Collet de Cal Climent, en direcció a Planoles, agafant una carretera herbada que enfila pel costat del punt on es deixa la gespa i la poda. Anem trobant marques grogues d’Itinerànnia. El camí s’estreny en corriol tot enfilant entre prats de dall i plantes de ginesta. Passat gairebé un quilòmetre creuem una carretera de terra que seguim només deu metres a l’esquerra per tornar a agafar un corriol planer. Quan creuem una pista continuem pel corriol que ara s’enfila ja molt durant uns set-cents metres. Entrem en una pista que va pujant, entre pins, fins al coll de l’Erola on començarem a veure a la nostra dreta la vall del Rigat. Som a les forests comunals de Campelles que des de fa molts anys es gestionen. El bosc es veu treballat perquè s’hi fan tales controlades, neteges i aclarides per aconseguir bons exemplars d’arbres.

Campelles amb el castell recentment excavat sobre el turó i, al fons, el Taga i Sant Amanç.

La carretera planeja amb bones vistes cap al Coma Ermada mentre baixa lleugerament fins al coll de Prat de Jou, zona de pastures on hi ha un cornadís i tancats pel bestiar. També s’hi poden veure un seguit de filats on el fil espinós ha estat substituït per fils i tanques no agressives gràcies als treballs en els espais protegits i els comunals duts a terme pel Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Ripollès (CEINR) en col·laboració amb els ajuntaments. A Prat de Jou arriba també el terme municipal de Planoles i una pista que roman tancada.

Continuem el camí per la pista de sobre, que puja a l’esquerra, entre avets, molt dreta (i sense marques de cap tipus) durant un quilòmetre, tot passant al costat d’abeuradors i un nou cornadís. Quan arribem a una pastura neta d’arbres i molt pendent, la carretera planeja i, uns quatre-cents metres després, passem pel costat del refugi de la Covil.

El refugi de la Covil.

Seguim, uns cinc-cents metres, per la carretera, ara ja amb vistes al Taga i Sant Amand i, al fons avall, el poble de Campelles, fins on trobem les marques d’Itinerànnia. Les seguim a l’esquerra avall per un corriol que de seguida passa pels abeuradors de la Font Roja i, passats uns trams més escarpats, es va convertint en una carretera de terra. Poc més d’un quilòmetre avall arribem a la zona de lleure on hi ha el refugi de Pla de Prat. Continuem baixant en direcció Campelles per la pista de terra ampla que, passats 2,5 km, arriba a la pista de betó que va al Baell. Trenquem a l’esquerra direcció Campelles, Un cop passat el cementiri hi arribem pel carrer Fontibernes on hi ha el pal d’Itinerànnia 141. Seguim per aquest carrer i agafem el primer a l’esquerra i de nou a l’esquerra arribem al punt de sortida, el pal del collet de Cal Climent.

bruguera, campelles, covil, refugi, taga, vall del rigat,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *