Excursió per Gombrèn: del coll de Merolla al pla de la Molina passant per l’Espluga

Fitxa tècnica

Comú: Gombrèn (Baix Ripollès) i la Pobla de Lillet (Berguedà)
Sortida i arribada: refugi del coll de Merolla (Gombrèn)
Durada aproximada: 2 hores
Distància aproximada: 5 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió que proposem surt del Coll de Merolla, a 1.100 m: puja a l’Espluga i baixa fins al gorg dels Banyuts i la carretera G-402 de Gombrèn a la Pobla de Lillet. Tot i que només són uns cinc quilòmetres té un desnivell entre tres-cents i quatre-cents metres de pujada i de baixa. Es pot fer bé en poc més de dues hores.

Refugi del Coll de Merolla.

Comencem davant del refugi del coll de Merolla agafant, a la dreta, la carretera que porta al mas la Cot, senyalitzada amb les marques grogues d’Itinerànnia i les blaves del camí ramader. Passats uns dos-cents metres surt a la dreta un petit corriol que ens porta fins a una font amb abeuradors que té al costat un roure imponent. Tornem a la carretera rural, molt rocallosa i en mal estat, que va enfilant fent ziga-zaga i amb magnífiques vistes al sud al Pedró de Tubau.

Cova de l’Espluga.

Tot pujant, a la nostra esquerra es comencen a veure antics quintans de conreu, avui pastures amb força mates. El camí segueix per un corriol que enfila de pressa fins al turó on, a mà dreta ens queda la casa de la Cot. Continuem per la carretera que planeja, ara molt herbada, uns dos-cents metres més. Després ja enfilem, lleugerament a la dreta, amb un bon pendent, entre roures i boixos, un camí que es estrenyent. Passat vora un quilòmetre arribem a la collada de l’Espluga. Aquí podem arribar-nos fins a una balma seguint a la dreta per la carena uns cent metres un caminet que es veu estassat.

La casa de l’Espluga.

Tornem a la collada i davant tenim Maials, les Viles, el pla de Pera i la casa de l’Espluga. El corriol, ben marcat, baixa entre els pins cap als prats i la carretera que puja a Castellar de n’Hug. Abans de creuar un rec, al coll del Pla de l’Espluga, deixem les marques d’Itinerànnia. Anem lleugerament a la dreta, seguint una pista forestal nova fins al refugi de l’Espluga.

El refugi de l’Espluga.

Baixem uns cent metres fins a tocar la carretera. Trobem un indicador de fusta verd i seguim direcció Mataplana, Gombrèn, durant un quilòmetre i mig, per una pista forestal que baixa. A l’esquerra tenim tota l’hora el torrent de l’Espluga tot passant per un bosc de pins i faigs. Hi ha trams de fort pendent.

Passat un terreller escarpada de penya morta, la carretera continua, herbada, fins a passar per uns avets. Ja arribem a la carretera de quitrà que puja a Montgrony i Castellar de n’Hug. La seguim avall i poc després a l’esquerra podem baixar a veure el gorg dels Banyuts. Continuem uns sis-cents metres i ja som a la G-402 que si continuem a la dreta ens porta al coll de Merolla, punt de sortida.

coll de merolla, gombrèn, la pobla de lillet,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *