Excursió per la vall del Rigat: de Planès a Dòrria

Fitxa tècnica

Comú: Planoles i Toses (Vall de Ribes)
Sortida i arribada: Planès
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 8 km
Dificultat: mitjana

Aquesta excursió circular que proposem passa per la banda solana de la vall del riu Rigat. Són uns 8 quilòmetres però a causa del desnivell necessitem unes quatre hores per a fer-los. Es puja de Planès a Dòrria per Espinosa i es baixa pel GR11, passant dos termes comunals, el de Planoles i el de Toses.

Comencem la caminada al nucli de Planès, a la placeta de la Font dels Burros on hi ha un plafó informatiu. Agafem el carrer Camí de Fornells que, planer, passa pel costat d’un petit oratori on tenim una bona vista: just a l’obaga, el nucli de Nevà i, enlaire, a la nostra dreta, el nostre destí, Dòrria.

Oratori amb vistes a Nevà.

De seguida trobem la GIV-4016 que segueix, pel fons de la vall, cap a Toses. La carretera, amb trams estrets, va baixant i, després de creuar la via per sota, va, planera, pel costat del riu Rigat.

Passats dos quilòmetres d’asfalt, som al nucli d’Espinosa que té, a sota, una gran plana feta pel meandre del riu. Passada les cases i creuat el torrent de Dòrria prenem a la nostra dreta i comencem a guiar-nos per les marques grogues d’Itinerànnia. Enfilem passada una casa per un corriol que en pocs metres ens fa creuar la via. Va pujant suaument entre roures, boixos, pins i parets de pedra seca. A la dreta un xic avall hi tenim el rec. El corriol creua una pista forestal herbada però va fent ziga-zagues, de bon pujar, fins a una torre elèctrica. Poc després, creuem el torrent de la Serra i seguim amunt, llavors ja sí amb forta pendent entre ginestes, boixos i algun roure.

Paret seca (GR-11).

Es voreja per sota la casa del Porxo i uns cents de metres més ja sortim a la N-260 just a sota de la casa de la Polella, des d’on veiem a davant tirant cap a la collada la branca de carretera que baixa fins a Toses.

El vilatge de Nevà.

A peu de la nacional hi ha el pal R165 d’Itinerànnia. Continuem direcció Nevà, creuant per davant de la cabanya de la casa per tal d’agafar un corriol. Tot pujant, passem una vegada la carretera que puja a Dòrria i entrem al poble, uns cinc-cents metres després, pel carrer Major. A l’esquerra, prenem el carrer de l’Església i arribem a Sant Víctor. Al darrera hi ha un antic abeurador i safareig amb una magnífica vista del Puig de Dòrria que amaga el pas dels Lladres i França.

Passat el parc infantil hi ha el pal d’Itinerànnia R166 Dòrria.

Planès i Planoles amb el Taga al fons.

Marxem en direcció a Planoles baixant fins a la carretera i, uns cent metres més avall, trobem el cartell de la ruta del Rigat on ja s’indica el GR11 tot entrant a una pista forestal que baixa. A més de les marques grogues d’Itinerànnia trobarem marques blanques i vermelles del Gran Recorregut. Uns dos-cents metres avall agafem la pista que surt a la dreta. De seguida creuem el torrent Petit i passem per uns quintans de pastura per una antiga carretera molt herbada fins a travessar el torrent Llobre. Tot fent un tram de pujada, les vistes enrere mostren Dòrria enfilat a la muntanya qüestió ens n’allunyem. El camí és resseguit per altres parets de pedra seca.

Al cim, el puig de Dòrria.

Al coll de Castellar, ja es deixa veure a l’altra banda de la vall, de nou, Nevà, i a ras de camí hi ha algunes fites del bosc comunal. El corriol, planer, transcorre, més estret, per una solana amb moltes mates. De seguida, es va obrint la vall del Rigat amb Planès i Planoles a baix i, al fons, el Taga i Sant Amand. Passada una tanca i el torrent de la Lena, el sender es torna més ample, com una antiga carretera i es van trobant prats de pastures a mesura que anem baixant. Arribem al formigó a tocar el pal R148 del Serrat del Mestre. Deixem el GR11 i baixem tres-cents metres per la carretera formigonada fins a la N-260 i Planès.

dòrria, planès, planoles, toses,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *