Excursió per Sant Pau de Segúries: la Via Romana des de Sant Salvador de Bianya

Fitxa tècnica

Comú: Sant Pau de Segúries (Vall de Camprodon) i Sant Salvador de Bianya (Alta Garrotxa)
Sortida: Sant Salvador de Bianya
Arribada: Sant Pau de Segúries
Durada aproximada: 2 hores
Distància aproximada: 5 km
Dificultat: mitjana-baixa

L’excursió puja des del petit nucli de Sant Salvador de Bianya fins a Sant Pau de Segúries tot travessant el Capsacosta per l’antiga Via Romana. Tot i el desnivell ascendent de la major part del recorregut, els cinc quilòmetres es fan bé en dues hores. El camí se segueix perfectament per la seva amplada i per senyals.

Sant Salvador de Bianya.

Sortim de Sant Salvador de Bianya de l’aparcament just al costat del pal d’Itinerànnia VB2 i pugem fins a la rectoria i l’església. Baixem de nou a la carretera C-153a que seguim en direcció Sant Pau de Segúries uns cinc-cents metres fins a la carena. Allà trobem, a la dreta, una gran fita i senyals de ferro que indiquen la Via Romana.

Fita inicial.

Enfilem amunt un camí ample en mig d’alzines i farigola entre roques. Aquest camí antic va fent ziga-zaga, cosa que facilita la pujada. Va carenant pel solell, i la traça també la segueix la línia d’alta tensió. Podem contemplar grans vistes als boscos del Carenar de les Boixedes i a les planes de la vall de Bianya al fons. De tant en tant, hi ha indicades variants que solen permetre sortejar una pujada més forta. Es veuen perfectament, i estan sovint indicats els empedrats, les parets i els giradors.

Via amunt.

Passat un quilòmetre, creuem de nou la carretera i enfilem per unes escales de fusta i ferro just a tocar d’una claveguera transversal. Ve un tram una mica més planer per sota de la línia elèctrica. Entrem en un clap més boscós i una nova variant que ens porta fins al davant del que fou l’antic hostal can Sargantana del qual només roman el sital entre les alzines. Continua amunt ben visible l’empedrat.

La Trona.

Passat un quilòmetre trobem la Trona on hi ha una pedra que fa de púlpit. Ja enfilem la darrera pujada, i la més forta, que acaba al collet de Capsacosta. Aquí hi ha canvi de zona comunal, entrem a Sant Pau de Segúries, i el paisatge i els arbres també són diferents. De baixada, entre freixes i verns van sortint quintans i prats de pastura i un torrent a l’esquerra. Trobem, indicada la font de l’Arç i seguim per la dreta avall. El camí continua mostrant l’empedrat i de seguida es va trobant més feixes i les primeres cases de pagès per sobre del camí (l’orbrador d’embotit de Can Barramba).

Ja es veu Sant Pau no gaire lluny i entrem pel el camí de betó. Passem una gran casa amb una exposició d’eines de pagès tirades per bestiar (Cal Cels) i després l’Hostal de Dalt. Ja sortim a la carretera C-153a just on hi ha el pla d’Itinerànnia G169 i davant l’antiga rectoria i el cementiri de Sant Pau de Segúries.

capsacosta, garrotxa, sant pau de segúries, sant salvador de bianya, vall de camprodon, via romana,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *