Excursió pel puig de Viladonja pel terme de les Llosses

Fitxa tècnica

Comú: Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès) i Riudaura (la Comarca d’Olot, Garrotxa)
Sortida: plaça de la Salut de Vallfogona
Arribada: plaça del Gambeto de Riudaura
Durada aproximada: 3 hores
Distància aproximada: 7 km (fins a 10 km)
Dificultat: baixa

L’excursió que es proposa és per a descobrir una de les moltes ermites del terme comunal de les Llosses: Santa Eulàlia, en el veïnat de Viladonja. El recorregut segueix set quilòmetres del PR C-50, per tant, marques blanques i grogues, i, si es vol tornar al punt de sortida, es poden fer uns tres quilòmetres més per la carretera C26 que va de Ripoll a Berga. La caminada es fa molt bé en unes tres hores.

Sortim de la plaça de Matamala on hi ha la cartellera d’Itinerànnia i l’aparcament. Creuem la carretera C26 i enfilem la pista de betó que porta al forn i al Mas Lladré fins al pal R177 d’Itinerànnia Can Vinyal- Santa Maria de Matamala. Aquí prenem a l’esquerra, direcció Viladonja i al Lladré.

Santa Eulàlia de Viladonja fou reedificada al segle XVIII, sobre la base d’un primitiva església romànica, de la qual guarda la disposició de la nau, ampliada amb una sagristia i capelles laterals. Té un petit campanar de torre amb coberta piramidal a la banda de migdia. El 1802 li fou afegit un vestíbul d’entrada. Té al costat el clos del cementiri.

Just quan comencen les corts del bestiar d’aquesta casa, les marques blanques i grogues i les d’Itinerànnia s’enfilen a la dreta, tot passant diversos filats, amb maneta per obrir i tancar, cap al cim del turó on continuem, per la dreta, amunt trobant de seguida una pista que va pujant entre un bosquet de pins. Uns vuit-cents metres amunt s’arriba a la collada Pinyons amb vàries masies a la dreta. Seguim però a l’esquerra i trobem el pal R172 Collada de Camp de Pinyons.

Continuem per la pista que puja a Viladonja tot passant, al cap d’uns tres-cents metres, pel costat d’un dipòsit de la xarxa municipal d’aigua i travessant una tanca avall per la pista. Passats 1,2 km arribem a la gran casa de Viladonja. Davant, a la dreta, s’enfila un caminoi, entre murs de pedra seca imponents, que porta a l’església que té adossat el cementiri. Des del cim veiem la vall de Moreta a la nostra dreta.

Des de la casa reculem per la mateixa carretera uns dos-cents metres i prenem a la nostra dreta una carretera herbada avall on només hi ha marques del PR. Es va passant per obagues humides i frescals i, uns vuit-cents metres després, agafem un corriol a mà dreta que, quatre-cents metres avall i creuat un regueró, torna a enllaçar amb una carretera de bosc que baixa, ja més pel solei, fins a trobar una nova carretera que prenem a la dreta avall. Al cap de set-cents metres, som a la C26 a l’alçada de la casa de l’Hostalet. Per tornar, a la plaça de Matamala agafem la carretera amunt tot passant pels trencants de grans cases pairals com Maçanós, el Guixé i Llimós.

les llosses, santa eulàloia de viladonja, viladonja,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *