Excursió per Ripoll: pujada al Catllar

Fitxa tècnica

Comú: Ripoll (Baix Ripollès)
Sortida i arribada: carrer de Concepció Ducloux de Ripoll
Durada aproximada: 3 hores
Distància aproximada: 10 km
Dificultat: mitjana

L’excursió, d’uns 10 km, puja a una de les muntanyes més emblemàtiques de Ripoll fàcilment recognoscible per les antenes de telecomunicacions que la coronen: el Catllar. L’excursió es pot fer bé en menys de tres hores tot i que es passa dels 691 metres de la vila de Ripoll als 1112 del cim. La proposem circular amb sortida i arribada al barri de la carretera de Barcelona, concretament del capdamunt del carrer de Concepció Ducloux. També és possible fer-la d’altres punts, com la font d’en Jordana.

Vista panoràmica des del Catllar.

Sortim del carrer de Concepció Ducloux en direcció cap a la Torre, on comença la nova urbanització. Pugem pel carrer Marie Curie, uns cinc-cents metres, fins a un punt on s’acaba l’asfaltat amb un petit aparcament amb vistes a la vila. Allà prenem un corriol que puja, lleugerament a l’esquerra, entre un bosc de pins fins a menys d’un quilòmetre arribar al fortí del Pla de la Bandera. Aquest fortí fou construït, juntament amb tres més en altres cims, per a protegir les murades del monestir i de la vila.

Restes del fortí del Pla de la Bandera, a la muntanya del Calvari.

Aquí trobem senyals blanques i verdes d’un sender local que puja de la font d’en Jordana. Continuem amunt deixant la construcció a la nostra esquerra.

Oratori dels Brucs, al Catllar.

Enmig dels pins, passem pel costat d’una roca coneguda com el Salt del Llop i, poc després, arribem a una clapa neta de pins amb vistes a Sant Bartomeu i la resta de cims del nord-oest de Ripoll coneguda com la Rosa dels Vents. Seguidament el camí planeja força entre el bosc fins al coll de Fornells on es torna a enfilar ara ja enmig de pins i faigs. Després d’una pujada forta s’arriba ja a la carretera i a les antenes.

Tot vorejant les torres de telecomunicacions pugem fins a les restes de l’antiga església del Catllar ja ben bé al cim.

La parròquia de Santa Maria de Catllar, construïda a l’indret d’un antic castell, va ser consagrada el gener de 1040. Va quedar molt malmesa per un terratrèmol de l’any 1428, es va esfondrà la volta i es va refer. Amb el despoblament del territori perdé el seu caràcter de parròquia i es convertí en un santuari. Quan es va abandonar el monestir de Santa Maria de Ripoll l’any 1835 aquest santuari també es va abandonar.

La baixada la fem per la carretera de terra (apta per a tots els vehicles), agafant avall a la dreta. Passats uns tres quilòmetres en mig del bosc, s’arriba a la casa del Mir i al cap de mig quilòmetre més a una carretera formigonada des d’on ja veiem la gran casa del Puig dels Brucs. Té a l’entrada un imponent lledoner i també una capella enganxada i grans coberts al voltant d’una era de rajols vermells.

Casa del Puig dels Brucs.

A partir d’aquí trobem per la carretera un seguit de cases del barri dels Brucs. Uns vuit-cents metres després deixem la carretera de betó i n’agafem una a l’esquerra (ja indica ermita del Remei) on trobem marques grogues d’Itinerànnia i les blanques i vermelles del GR1. Seguint planers, mig quilòmetre, a l’esquerra a sobre la carretera, hi ha l’ermita del Remei de Dalt.

Actualment, la capella del Remei presenta un bon estat de conservació

Seguim la carretera i, un quilòmetre més, prenem la que baixa per sota la línia que acaba en el carrer Marie Curie de la urbanització de la Torre i que si seguim dreta avall ens porta al carrer de Concepció Ducloux, punt de sortida.

brucs, catllar, font d'en jordana, la torre, marie curie, mir, salt del llop,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *