Que la teva estratègia digital no faci aigües

Quan una petita empresa o un comerç vol fer el salt al món digital, normalment només es pensa a tenir presència a les xarxes socials com Instagram i Facebook, tot i que en realitat és molt més.

L’àmbit digital engloba des de les conegudes xarxes socials a les pàgines web, passant per la creació de contingut de valor per a la fidelització dels usuaris (correus electrònics, interacció, pàgines d’aterratge, formularis de contacte, creació de textos amb intenció, i un llarg etcètera).

De fet, tot això ho resumiríem com estratègia digital.

Una estratègia digital és l’elaboració d’un pla d’acció que té en compte un plegat d’objectius amb un termini per a executar-los, un calendari, com farem cada una de les dinàmiques, de quina manera i en quin suport. A banda sempre ha de tenir controlat el cost de cada una d’aquestes accions, tenint en compte el temps i els diners.

És possible que ara mateix estiguis pensant no necessito pas una estratègia, si jo només soc una petita botiga de roba de poble o i per què la necessito si la gent ja em coneix?. Però també he d’afegir que si en algun moment t’ha passat pel cap no hi ha manera de créixer en seguidors o molts ‘m’agrada’ però cap venda, ara ja saps per a què et serveix tenir una estratègia digital.

Per altra banda cal que sàpigues que és normal començar amb moltes ganes, a tots ens passa! Ens sentim motivats i tenim grans idees, però… de sobte veiem que no es donen els resultats que esperàvem. Això és normal que passi quan no hem estat realistes amb els objectius i els resultats esperats. Et dono una dada que et farà posar els pels de punta. En un funnel de vendes (embut de conversió) es diu que només el 10% dels subscriptors acaben comprant el producte o servei, i això tenint en compte que s’ha executat bé aquest embut de conversió. Per tant, de 1000 persones només 100 et comprarien en el cas més optimista. I què has de fer per a aconseguir 1000 subscriptors? Doncs tenir una estratègia digital ben redactada i després ben executada, que no quedi al paper ni en el cap de ningú.

Un altre tema clau és la persona encarregada de crear, gestionar i fomentar l’estratègia digital. Ben sabut és que tots tenim un cunyat o un amic espavilat que sap de tot, o bé aquell noiet que ens ve a fer un cop de mà o que està de pràctiques. Però també és ben sabut que no és or el que lluu. Per tant, si estàs deixant la teva presència digital en mans d’algú que no és professional, ja està fent aigües abans de començar. I si estàs pensant que només es tracta de pujar una foto de tant en tant a Instagram, ai! Molt em penso que has de començar a llegir de nou l’article! Això no obstant, soc molt conscient que tot té un cost i que no totes les butxaques són plenes per a gastar, i més ara, en plena covid. Però just per aquest motiu cal reflexionar i fer les coses del dret des d’un bon principi.

Com pots evitar que la teva estratègia digital faci aigües? Et dono algunes claus senzilles perquè les puguis aplicar:

  • Crea un calendari on especifiquis quina acció duràs a terme. Si només vols tenir presència a les xarxes socials, perfecte! Però especifica que hi va i en quin moment. En aquest calendari cal que tinguis des d’ara mateix dates fixades com: Nadal, Sant Jordi, el dia de la mare, inici de rebaixes, campanya de descomptes, dies de vacances, el dia mundial de… les dates que són clau per al teu negoci.
  • Marca objectius SMART. Els objectius SMART són les sigles en anglès d’Específics, Mesurables, Assumibles, Realistes i Temporals. Que cada objectiu compleixi com a mínim dues d’aquestes premisses. I després mesura si han resultat o no.
  • Que algú sigui el líder. Cal que una persona es faci responsable de la gestió digital i executi cada una de les accions que s’han descrit.
  • Vincula les accions digitals a les accions fora de línia, que no semblin dos negocis totalment diferents sense res a veure l’un de l’altre.
  • Que la imatge corporativa acompanyi sempre. Cal presentar cada una de les accions amb coherència.
  • Constància. Sí, constància. Començar i parar, o deixar-ho uns dies perquè fa mandra es tradueix a gastar recursos de temps i diners que no et donaran fruits.
  • Altra cosa que pots fer és posar una espelma a Sant Eudald i demanar que plogui molt per la festa major però que no deixi que la teva estratègia digital quedi passada per aigua. Tot i que em penso molt que el nostre estimat sant té molta més feina a fer.

Així doncs, t’animo que comencis de mica en mica però amb uns objectius clars. Que no tinguis presa però que tampoc tinguis pausa. I sobretot constància i responsabilitat, com tot a la vida!

Publicat el

Comentaris

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>