Excursió de Ripoll a Sant Bernabé i Vallfogona pel camí ral

Fitxa tècnica

Comú: Ripoll i Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès)
Sortida: estació de tren de Ripoll
Arribada
: Vallfogona de Ripollès
Durada aproximada: 3 hores
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: baixa

L’excursió, d’uns 12 km, puja des de Ripoll a Vallfogona de Ripollès passant per l’antic terme comunal de la Parròquia de Ripoll, avui Sant Bernabé de les Tenes, seguint l’antic camí ral. És de bon fer amb una primera pujada per la solana del barri de la font del Sofre, seguidament planer i baixada fins a l’Hostal de Sant Eudald on entra al terme comunal de Vallfogona tot resseguint de seguida la riera de Vallfogona fins arribar al poble per la Muntada amb una ràpida i curta pujada final. Es pot fer en tres hores i per a tornar a Ripoll, els dissabtes i festius, hi ha un cotxe de línia que surt de l’antiga benzineria de Vallfogona a les 14 h.

Estació de tren de Ripoll.

Sortim de l’Estació de Renfe i pugem el carrer Girona per l’esquerra i a dalt creuem i enfilem unes escales entre les cases i de seguida agafem a l’esquerra i a la dreta agafem el carrer del Costabona amunt fins acabar les cases enganxades, on pugem les escales fins al carrer del Balandrau que prenem a la dreta fins al parc infantil que hi ha sota la pista de Vista Alegre. Aquí ja trobem les marques grogues d’Itinerànnia que en fan pujar un carrer dret a l’esquerra que connecta amb un antic camí que ressegueix les cases pel darrere.

Un cop acabades agafem un corriol a l’esquerra que puja empinat fins a una zona d’horts on ja es comencen a veure les primeres cases del veïnat de la font del Sofre. El camí va pujant per feixes per sobre can Torner.

Un cop passada una tanca, entrem en una carretera de terra que puja per sobre del Soler. La deixem per agafar un corriol per les feixes que passa per sobre la casa del Batet en mig de pins i roures i acaba a la pista formigonada que prenem a l’esquerra fins a la casa dels Cirés on continua, uns cinc-cents metres més en pista de terra fins al Collet dels Ocells. Aquí acaba la pujada, i agafem la carretera de la dreta fins al collet de les Fosses.

Un dia nevat des de la casa del Cirés.

Aquí hi ha dues alternatives: seguir les marques d’Itinerànnia baixant per la pista a la dreta avall i seguint un corriol fins a la N260 i creuar-la agafant la carretera que baixa fins a la casa de l’Hostal de la Creu on un cop passada passem feixes enllà passant per sobre la casa de les Fosses fins a la casa dels mestres de l’antiga escola de Sant Bernabé i a l’esquerra uns metres fins a trobar la N260.

L’altra alternativa és continuar a la dreta i agafar de seguida la pista que està tancada amb una barrera i que segueix un ròssec per la guixera avall fins a la font de les Fosses i feixa enllà arriba a sobre la N260a uns metres passat el trencant de les Fosses.

Sant Bernabé de les Tenes.

Un cop a la N260 en tots dos casos seguim fins al trencant de Llaés per on baixem uns dos-cents metres fins al revolt des d’on a l’esquerra surt, marcat, un corriol que porta per l’antic camí ral de carro que, per sobre de Can Virosta, baixa, en trams amb empedrat fins a l’Hostal de Sant Eudald. Un cop a la dreta creuen la riera de Vallfogona ja deixem el terme de Ripoll.

L’Hostal de Sant Eudald.

Ja a Vallfogona, trobem el PR C59 i uns dos-cents metres en el revolt deixem la carretera de la Tolosa, per sobre una branca nova que surt a l’esquerra cap a l’Illa, seguim el corriol marcat blanc i groc que enfila entre pastura per feixes fins entrar en un bosc de pins espès que surt al pla de Xixà que s’ha de travessar fins a les ruïnes de la casa de Can Masnou. Allà per la nostra dreta s’arriba al rec de Cal Mestre que cal travessar davant d’aquesta casa i sortir pel costat dels horts a la carretera de betó. L’agafem a l’esquerra avall.

Durant un quilòmetre passem al costat esquerra de la riera. La creuem pel passallís de la Fàbrega i continuem resseguint-la, ja sense betó, durant un quilòmetre més fins que tornem a entrar en una carretera formigonada. La seguim a la dreta uns tres-cents metres i abans de creuar el pont de Codolera, agafem la carretera de terra que puja fins a la Muntada. Just quan ja tenim la casa davant travessem un filat a l’esquerra i continuem, acostats a un marge de pedra seca, per l’antiga carretera de la Muntada que va en direcció al poble.

Quan es troba amb la carretera formigonada del Reuric enfilen a l’esquerra amunt i just quan tenim el poble davant la deixem per agafar el corriol ben marcat entre una paret i un filat que travessa el torrent del Boix i enfila fins al Meridià Verd a sota can Vernedes i ja som a Vallfogona.

Arribada a Vallfogona.
batet, can virosta, el cirés, font del sofre, hostal de la creu, hostal de sant eudald, ripoll, sant bernabé de les tenes, vallfogona, vista alegre,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *