Excursió a Sant Quintí de Puig-rodon

Fitxa tècnica

Comú: Campdevànol (Baix Ripollès)
Sortida i arribada: l’Empalme (circular)
Durada aproximada: 4 hores
Distància aproximada: 10 km
Dificultat: mitjana-baixa

Atenció, zona ramadera: no sortiu de l’itinerari marcat, no empipeu el bestiar, porteu els gossos lligats i deixeu els filats tal com els heu trobats

L’excursió transcorre per la zona de llevant de Campdevànol però ja a les envistes de Gombrèn per la vall del Merdàs. Tota la ruta està marcada amb els senyals grocs d’Itinerànnia i també segueix trams del camí ral que va de Campdevànol a Gombrèn.

Comencem a l’Empalme. Seguim uns quatre-cents metres per la carretera Gi-401 direcció Campdevànol. Passat el trencant que va al Mas Serradell, trobem a la nostra esquerra el camí ral amb terra de grava i sauló i amb baranes de fusta. Va paral·lel, per sobre, de la carretera fins a tocar la que baixa a la Riera de Sant Llorenç. Cal que creuem la carretera i seguim el camí ral pel costat de l’església, restaurada, de Sant Llorenç.

L’església de Sant Llorenç és romànica i ja existia el 1075. La construcció, amb un petit campanar de torre, fou ampliada entre el 1671 i el 1674, fou incendiada el 1936 i restaurada el 2006.

Seguim i a la zona de l’aparcament del complex Estiulaventura, el camí ral comparteix un tram de carretera de betó fins al pal d’Itinerànnia R47 el Plans del Casal. Aquí deixem el camí ral i continuem la carretera. Travessem el riu Merdàs. Passada la casa de cal Peraire (a sobre a l’esquerra) entrem al sector del torrent de la Cabana. Una barrera impedeix que s’hi pugi amb el cotxe.

Al cap de poc d’aquesta barrera, el nostre recorregut enfila a la dreta cap a una antic ròssec, herbat, i va pujant entre un bosc de pins on a la primavera trobem exemplars d’orquídies silvestres roses i blanques.

Orquídia

Els senyals ens fan pujar per un corriol fins a Coguls. El camí continua entre l’antiga casa ruïnosa i la casa rehabilitada i segueix per la pista de terra de més a la dreta. Ara seguim aquesta carreterona que va força amunt per la carena entre pins alts i ben drets.

De tant en tant, els arbres ens deixen veure Costa Pubilla, la Covil, cap al nord, i cap a l’oest, allà on ens dirigim, can Bac i les restes de Sant Quintí de Puig-rodon. En un collet que fa uns planells, el camí baixa a la nostra dreta per una pista també herbada.

La vall del Merdàs

Un cop creuat un rierol enfilem a la nostra esquerra un petit tros de sender per a entrar en una pista forestal que torna travessar un rec i enfila un tram de forta pendent per continuar planejant en un tram ja més herbat entre pins i boixos que encara mig verdegen. Es va tornant corriol mentre tenim vistes des del Taga, collada de Grats, cingles de Mogrony fins a la Covil. Algun clap sense arbres ens ensenya al cim de la carena la casa de can Bach.

Després d’un altre rierol, a l’esquerra un petit tram de camí ens porta a una altra carretera. Després d’un revolt eixamplat i, amb vista panoràmica des de la Covil a Grats, enfilem fins a la carena a les pastures de can Bach i les restes de Sant Quintí. Al cim hi ha el pal R48 Sant Quintí.

Agafem direcció Gombrèn i la masia. El camí passa per sobre de la casa, arrambat a parets seques que continua per sota de les edificacions ruïnoses de l’església de Sant Quintí de Puig-rodon. Grans heures amb prou feines deixen endevinar el campanar i l’absis.

Les restes de l’església de Sant Quintí i la masia de can Bach

El corriol va a passar entre avellaners i boixos verds. De seguida baixa fins a trobar una carretera que seguim a la dreta. Amb vistes a Montgrony i Costa Pubilla arribem a la casa de Mitjavila, envoltada de pastures amb vaques. El recorregut passa just entre la casa i la tanca de fusta. Passades les edificacions el camí entra, planer, en un bosc de pins i va baixant.

Arribem a un camí més ample que seguim a la dreta per un corriol prou seguidor. Entre els pins, ja es veu el poble de Gombrèn força a prop. Anem baixant, ja entrant a la vall del Merdàs, entre arços ramats i pastures, a les envistes de la carretera de Gombrèn. Quan arribem al pal R52 Caliquet poc abans de la casa de Xoriguera, entrem al camí ral.

Gombrèn

El seguim un quilòmetre i mig direcció Campdevànol (a la dreta). El tram és de betó i és planer. Tenim vistes als camps de ferratge que envolten el riu de les cases de les Planes, les Coromines i de Serradell. Passem per un passallís el Merdàs i una petita pujada sota la casa de l’Empalme ens porta al punt de sortida.

campdevànol, can bach, coguls, gombrèn, merdàs, puig-rodon, sant llorenç, sant quintí,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *