Excursió per Vallfogona: la carena nord del Puig Estela

Fitxa tècnica

Comú: Vallfogona de Ripollès (Baix Ripollès)
Sortida: coll de Canes, N-260a km 100
Arribada: pont de Samala, N-260a km 109
Durada aproximada: 4 hores i mitja
Distància aproximada: 11 km
Dificultat: baixa

La caminada que es proposa travessa el terme comunal de Vallfogona de llevant a ponent per la carena nord. Semblaria que ha de ser el límit natural amb el comú de Sant Joan de les Abadesses, però no és així. La llegenda diu que la delimitació entre Vallfogona i Sant Joan es va fer en un dia poc clar i es va dir que allà on arribés la boira seria de Sant Joan. La boira, però, no va pujar fins al cim de la carena: d’aquí que el Bac d’Amunt, el Clot de la Comtessa i Can Gratunya, entre altres indrets, avui pertanyin a Vallfogona.

Tot el camí està senyalitzat amb les marques grogues i blanques del PR-C59 (que continua fent la circumval·lació de la vall per la serra de Milany-Santa Magdalena) i també la ratlla groga d’Itinerànnia. És llarga, però només el primer quilòmetre i mig és de pujada. La resta de l’excursió va descendent des dels 1361 m del Puig Estela fins als 854 m del pont de Samala, però sense masses baixades brusques. Passem per un primer tram de fageda i, la resta, per pinedes des d’on els claps de prats ens mostren el Pirineu amb el Taga i serra Cavallera en primer pla.

Faigs al cim de Puig Estela.

Comencem al Coll de Canes. Travessem la carretera i enfilem per la pastura, moltes vegades amb un ramat de vaques brunes pasturant. Seguim una antiga pista avui molt herbada. Entrem en un bosquet d’avellaners i passat un clap amb falgueres, som a la fageda. De seguida, a mà dreta, enfilem un corriol dret i costerut que ràpidament supera un desnivell de vora dos-cents metres i ens situa al cim de Puig Estela.

Coronat amb una fita geodèsica, aquest pic emblemàtic de Vallfogona ens separa de la Garrotxa pel terme comunal de Riudaura. Podem veure molt bé la zona del Puigsacalm i de la serra de Milany, el tram de Plafalgars i Santa Magdalena fins al mas de les Artigues, i a la fondalada, les primeres cases de la vall de Vallfogona.

Vallfogona des de la Creu de Can Civat.

Un cop fet el cim, el camí continua entre el bosc amb grans faigs fins a arribar a una carretera de desembocadura que ens porta fins al Collet d’en Roca. Aquí hi arriba la carretera per on hem començat a pujar al coll de Canes.

Agafem la pista de terra de la dreta i voregem per l’obaga la carena. Comencem a trobar pins, sobretot després de passar una antiga bassa, avui molt eixuta i plena de joncs.

Passem pel costat de les torres de la línia de mitja tensió que continua cap a Sentigosa i arribem a una pista que puja entre Comaformosa i Cal Pollastre. El camí continua pel corriol entre una pineda espessa i que va carenejant però que va fent baixada. Sortim a la Creu de Can Civat on se’ns obren pastures amb una magnífica vista cap al Taga i serra Cavallera i al fons Sant Joan de les Abadesses amb l’ermita de Sant Antoni ben visible al cim.

L’ermita de Sant Antoni i Sant Joan de les Abadesses.

Aquí hi arriba una carretera que puja del poble de Vallfogona i que passa pel veïnat de Puigsec oferint bones vistes aèries del poble, com també de la zona de Portella.

El coll de Canes i la serra de Santa Magdalena.

Seguim el camí de nou entre els pins i quintans de pastura fins a trobar una antiga carretera als Plans d’en Mir, amb la seva barraca al mig.

Els Plans d’en Mir amb la barraca al mig i el Taga i serra Cavallera al fons.

La carretera arriba al coll de les Fonts de n’Orri on hi ha el pal R5 d’Itinnerània. Aquí es creua el GR3 que ve del poble i baixa a Sant Joan de les Abadesses.

Nosaltres continuem per la pista principal de terra que un quilòmetre avall ens porta al terme de la masia de Can Gratunya amb noves vistes a Sant Joan i el Taga. Poc abans hem deixat una pista a l’esquerra que va cap a can Tallant, al solell, i una altra, a la dreta, que comunica pel bosc comunal amb les cases del Bac d’Amunt. Seguint la pista avall, comencem a tenir vistes de la petita vall al voltant del torrent de Samala amb la casa de Rourers al cim. És el tram dels dos quilòmetres finals de l’excursió que transcorren a partir de trobar la carretera de betó que connecta Vallfogona i Sant Joan de les Abadesses. La continuem avall fins al pont de Samala, ja a la N260.

bac d'amunt, garrotxa, gratunya, milany, plafalgars, puig estela, puigsacalm, riudaura, samala, santa magdalena, serra cavallera, taga, vallfogona, vallfogona de ripollès,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *