Excursió de Santa Margarida de Vinyoles per Portavella

Fitxa tècnica

Comú: les Llosses (Baix Ripollès)
Sortida i arribada: cruïlla del veïnat de Sovelles
Durada aproximada: 3 hores i mitja
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: mitjana-baixa

La caminada que proposem permet d’arribar al cim on hi ha una de les moltes ermites del terme comunal de les Llosses: Santa Margarida de Vinyoles. Es tracta d’anar en cotxe pel Cremat fins a la cruïlla entre el veïnat de Sovelles i el veïnat de Vinyoles on hi ha el pal d’Itinerànnia R180 i sortir en direcció el veïnat de Vinyoles seguint pràcticament sempre el GR1, tot fent un recorregut circular de 12 km.

El GR1 puja per la pista de betó que a la dreta deixa el mas de la Devesa amb grans prats on hi pasturen vaques. Passat un quilòmetre arribem al collet de les Falgoses i s’acaba el betó i continuem, a la dreta, la carretera de terra que un quilòmetre després arriba a la casa de Portavella, a l’església i la rectoria de Sant Martí de Vinyoles; passant enmig de camps conreats i pastures, ja en la vessant sud amb vistes cap al Lluçanès. Deixem a l’esquerra el camí que porta al coll del Boixader (ho indica un pal indicador de banderoles verdes) i, tot seguit, passem al davant d’un safareig poc abans d’arribar al nucli de Sant Martí.

L’església de Santa Margarida de Vinyoles és un edifici de planta rectangular, molt modificat, d’una nau sobrealçada i coberta amb volta de canó, amb l’interior en disposició abarrocada i amb motllures de guix, i un campanar de torre posterior. Té afegit a una banda la sagristia i l’altra l’antiga casa d’ermitans. De l’edificació que el precedí, d’època romànica tardana, en resta el cos que s’allarga per darrere al santuari actual, amb un portal de dovelles mitjanes i una finestreta d’arc de mig punt. A principis del segle XXI la casa d’ermitans resta abandonada i l’església es troba en estat ruïnós.

Enfilem cap a la casa de Portavella, molt recognoscible per la torre quadrada adossada i, sense arribar-hi ben bé, de seguida, seguim les marques el GR1 que s’enfilen a mà dreta per un corriol per la penya que puja per un bosc de pins. A uns tres-cents metres es converteix en carretera de bosc i enfila al cim del serrat, tot tombant per l’obaga enmig d’un bosc de faig, fins al collet on trobem una porta a l’esquerra que porta per un corriol fins a la carena.

Després de creuar la pista seguim les senyals del GR1 lleugerament per l’esquerra, pel solell. Gairebé ja al cim, seguim la carretera forestal a l’esquerra uns pocs metres i la deixem, prenent a la dreta un caminoi on, tot d’una, comencem a veure el campanar de Santa Margarida de Vinyoles, situada just al petit planell del cim, amb la rectoria annexa. L’edificació actual és una remodelació del 1854 d’una del segle XI-XII que es creu que fou la capella de l’antic castell de la Guàrdia. Tal com diu la inscripció sobre la porta d’entrada, fou un remodelada en superar-se una epidèmia de còlera.

La tornada es fa baixant pel camí que surt de just el costat de la cisterna en direcció coll Tallat seguint corriol marcat com a GR3 per la carena i la vessant sud que continua carenejant per una antiga pista forestal molt herbada. En el coll de Tallat hi ha el pal R179 d’Itinerànnia. Prenem direcció Alpens pel GR1 enmig de bosc de roures, alzines i boixos. Es deixa un trencant cap a puig Cornedor i continuem, per l’esquerra, el GR1 pel corriol, molt estassat, que té un pas canadenc petit.

Arribem a una pista que prenem a l’esquerra i passem per davant d’un pal indicador verd clar i seguim, ara deixant el GR1 (que tornarem a recuperar a la casa de Portavella) tot tirant direcció Coll Mercadal. De seguida som a les ruïnes del mas de Puigempí on ja prenem la carretera rural principal. Ens trobem enmig de prats de pastura i, a l’esquerra, tenim la carena que hem pujat amb Santa Margarida al cim. Passem per sobre d’una bassa de prevenció d’incendis i també varis punts de silos per al bestiar.

Als 10 km de marxa tornem a ser a Sant Martí de Vinyoles i la casa de Portavella i seguim per la carretera, de nou el GR,1 per on hem començat la marxa fins el trencant del veïnat de Sovelles.

les llosses, lluçanès, santa margarida de vinyoles, sovelles, vinyoles,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *