Excursió: volta de Planoles a Nevà

Fitxa tècnica

Comú: Vall del Rigat (Planoles, Vall de Ribes)
Sortida i arribada: estació de tren de Planoles
Durada aproximada: 4 hores i mitja
Distància aproximada: 12 km
Dificultat: baixa

Aquesta proposta d’excursió és circular i transcorre per l’obaga de la vall del Rigat. Es poden fer bé els 12 quilòmetres en poc més de tres hores i mitja.

Sortim de l’estació de tren de Planoles per la carretera que va a Nevà (nucli que pertany al municipi de Toses) i just passat el trencant de l’alberg Pere Figuera —a l’esquerra també— surt un camí de betó que porta al camp de futbol. Allí hi ha el pal R-153 d’Itinerànnia, el qual agafem i prenem direcció Nevà tot seguint les marques grogues. Tot d’una travessem el Rigat per una palanca de ferro i prenem, a la dreta, un corriol que enfila fins a l’alberg dels Maristes. Baixem uns deu metres la carretera i enfilem un corriol, a la nostra esquerra, que puja ben amb forta pendent al principi i planeja una mica després, entre un bosc de pi. Passats uns set-cents metres arribem a una pista forestal que prenem cap a la dreta i que puja primer i després baixa. Aquí ja anirem veient les cases del Raval de Nevà i, a la banda solana, més amunt, el nucli de Dòrria.

Situat a l’extrem del Raval de Nevà, l’església de Sant Cristòfol és un temple romànic del segle XI, del que resten dempeus les parets i el campanar. Ja al segle XVIII fou abandonada per trobar-se en estat precari, i la parroquialitat fou traslladada a una nova església dedicada a la Mare de Déu del Carme situada dins el nucli i a l’extrem oposat del poble respecte la primera.

Gairebé un quilòmetre enllà trobem una carretera de betó que agafem a l’esquerra i que va entre un rec i prats de dall. Creuada la Torrentera, de seguida tot pujant agafem una carretera de terra a l’esquerra que va enfilant mentre ressegueix el curs de l’aigua. Passem unes ruïnes a la dreta i pugem amunt per una zona fresca de verns i freixes i, també, de camps de pastura. Fet ben bé un quilòmetre trobem la primera casa, Cal Jepes; i passem, a la dreta, un tros de camí engravat per a entrar a la carretera de betó que va enfilant amb unes magnífiques vistes a les assolellades cases de Nevà.

Nevà i el raval de Nevà.

Arribem a l’aparcament d’entrada a Nevà on hi ha el pal R-156 i deixem la carretera que continua cap al Raval de Nevà, el nucli primitiu. Enfilem carrer amunt fins a la plaça on hi ha l’església, un parc infantil, la cartellera d’Itinerànnia i una pista poliesportiva. Just al carrer de sobre hi ha el pal 157 d’Itinerànnia. Allí prenem la carretera de terra que planeja direcció el mas de can Baldric. Una mica més d’un quilòmetre enllà passem una casa i un rec i entrem a uns quintans de pastura on la carretera, més herbada, comença a baixar lleugerament fins a creuar un altre rec i pujar fins a la casa de can Baldric, just al cim de la carena, amb magnífiques vistes al Puigmal i al collet de les Barraques.

Can Baldric.

Seguim la carretera herbada a la dreta de la casa que voreja entre arbres el camp. Passats uns cent metres deixem les marques grogues d’Itinerànnia que s’enfilen i continuem baixant la carretera que, un cop passat el prat, ja torna a ser només de terra. Un quilòmetre avall trobem una pista de terra que agafem en direcció a la dreta i que va, força planera, al veïnat de l’Aspre. Una mica més d’un quilòmetre després som a sota can Gasparó i la carretera ja és de pòrtland. La seguim durant dos quilòmetres i mig, i després de travessar el Rigat, de seguida ja arribem de bell nou a l’estació.

circular, nevà, planoles, vall del rigat,

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *